معرفی هنرمندان نسل جدید، دستاورد جشنواره ملی عودنوازی قشم

محمد فیروزی گفت: برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم سبب خواهد تا هنرمندان نسل جدید دیده شوند و خود را نشان دهند.

به گزارش شرجی، محمد فیروزی، عضو هیئت‌داوران این جشنواره در رابطه با شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی عودنوازی قشم بیان کرد: آثار ارسالی شرکت‌کنندگان بسیار خوب بود؛ مخصوصاً در بخش جوان، افراد زیر ۱۸ سال زیادی شرکت کرده بودند که مشخص است از این تعداد افراد، چند نوازنده خیلی خوب را در آینده شاهد خواهیم بود. تعداد افرادی هم که در حد متوسط بودند با تمرین بیشتر می‌توانند آینده امیدوارکننده‌ای داشته باشند؛ همچنین در قسمت بزرگسال نیز تعداد افرادی که توانایی خیلی خوب داشتند کم نبودند که می‌توان به آنها نیز امیدوار بود.

وی ادامه داد: شرایط امروز قابل مقایسه با زمانی که ما شروع به نواختن ساز کردیم، نیست زیرا در آن زمان تعداد انگشت‌شماری از افراد حضور داشتند که ساز عود می‌نواختند اما اکنون وضعیت بسیار امیدوارکننده است. می‌دانیم تعدادی از افرادی به دلایل مختلف مانند اطلاع نداشتن از برگزاری جشنواره، آماده نبودن، کمبود وقت و… در این دوره از جشنواره شرکت نکرده‌اند اما از همین تعداد شرکت‌کننده هم می‌توان فهمید که در سراسر ایران نوازنده‌های بسیاری حضور دارند و این اتفاق خوش‌حال کننده‌ای است.

شناسایی افراد مستعد، یکی از کارکردهای مهم جشنواره‌های موسیقی

این استاد پیشکسوت عودنوازی در رابطه با اهمیت برگزاری جشنواره‌های موسیقی گفت: یکی از کارکردهای مهم جشنواره‌های موسیقی شناسایی افراد مستعد است؛ افراد توانمند تا زمانی که جشنواره‌ای برگزار نشود ناشناخته هستند و نمی‌دانیم چه تعداد افراد هستند که موسیقی کار می‌کنند و چه میزان توانایی دارند اما جشنواره‌هایی از این دست کمک می‌کند تا بفهمیم چه تعداد نوازنده خوب داریم و با دست‌چین کردن افراد مستعد، مسیر را برای موفقیت آنها هموارتر کنیم.

کمک به پیشرفت موسیقی با تداوم جشنواره

عضو هیئت‌داوران جشنواره ملی عودنوازی قشم در رابطه تأثیر وجود جشنواره عودنوازی و تداوم آن تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌‌های این‌چنینی سبب پیشرفت موسیقی می‌شود زیرا نوازندگان خود را محک می‌زنند و می‌سنجند. می‌توان انتظار داشت که از بین این تعداد شرکت‌کننده نخبگانی شناخته خواهند شد که آینده درخشانی خواهند داشت و این نکته سبب امیدواری است. ‌‌من پس از اطلاع از برگزاری جشنواره عودنوازی بسیار خوش‌حال شدم و امیدوارم که این جشنواره تداوم داشته باشد تا کمک بیشتری به هنرمندان، نوازندگان و موسیقی کشور کند.

لزوم حمایت دولت از نوازندگان

وی تأکید کرد: اکنون نوازندگان بسیاری در سطح کشور وجود دارند که باید بستر دیده شدن‌ آنها فراهم شود. بسیاری از نوازنده‌ها به دلیل اینکه در شهرستان‌ سکونت دارند دسترسی به استاد هم ندارند اما با این حال به‌خوبی ساز می‌نوازند. نکته مهم این است که افراد برگزیده در جشنواره‌ها نباید رها شوند؛ دولت باید بتواند از آنها حمایت کند و برای کار آنها تدبیری بیندیشد. وجود این همه نوازنده خوب، نقطه قوت و فرصت است و باید بتوان از این فرصت به شکل مطلوب استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سازهای ایرانی در بعد از انقلاب پیشرفت خوبی داشته است تصریح کرد: امروزه نوازنده‌های بسیار خوبی در رشته‌های مختلف مانند تار، سه‌تار، کمانچه‌، عود، تنبک ظهور کردند ولی ارکستر و حمایت دولتی وجود ندارد و گروهی نیست که از جنبه‌های مختلف از این نوازندگان حمایت کند؛ وقتی عرصه‌ای برای کار و فعالیت هنرمندان وجود نداشته باشد تا حضور یابند و فعالیت کنند، رها می‌شوند.

اهمیت استفاده از برگزیدگان در گروه‌های موسیقی

این هنرمند پیشکسوت در رابطه دستاوردی که می‌تواند جشنواره ملی عود نوازی داشته باشد گفت: برگزاری جشنواره و فراهم کردن اجرا برای چنین افرادی سبب خواهد شد تا هنرمندان نسل جدید دیده شوند و خود را نشان دهند. فکر می‌کنم اگر این جشنواره بخواهد دستاوردی داشته باشد همین است که از نفراتی که به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند در گروه‌های موسیقی استفاده کنیم؛ این افراد باید تشویق شوند تا با اشتیاق بیشتری راه را ادامه دهند. بسیاری از این افراد توانمند هستند که اگر روی آنها سرمایه‌گذاری‌ شود شاهد اتفاقات خیلی خوبی خواهیم بود. دولت و سایر نهادها باید از این هنرمندان حمایت کند و برنامه‌هایی بگذارد تا بتوانند در طول سال به اجرای برنامه بپردازند تا تشویق شوند که کار کنند وگرنه اگر جایی برای فعالیت نباشد ‌کم‌کم به سراغ کار‌های دیگر‌ی می‌روند و رها می‌شوند.

کمک جشنواره عودنوازی قشم به موسیقی دستگاهی و نواحی

وی ادامه داد: این جشنواره تجربه خیلی خوبی است زیرا به موسیقی به‌خصوص موسیقی دستگاهی و نواحی کمک می‌کند. این روزها احساس می‌شود که موسیقی دستگاهی کم‌رنگ شده و همه اجراها به موسیقی پاپ محدود شده است چراکه گروه‌های موسیقی ایرانی به نسبت دو دهه قبل کم‌رنگ شده‌اند و شاهد گروه‌های موسیقی ایرانی کم‌تری هستیم؛ بنابراین انتظار داریم که حاکمیت حمایت کند تا اجراهای موسیقی ایرانی تقویت شود.

آینده‌ای روشن مشروط به حمایت از هنرمندان

عضو هیئت‌داوران جشنواره ملی عودنوازی قشم در پایان تأکید کرد: موسیقی ایرانی ریشه در فرهنگ ایرانی دارد و حیف است که فراموش شود؛ باید همانطور که این موسیقی از گذشتگان به ما رسیده است ما نیز آن را به آیندگان ارائه دهیم تا آنها نیز ادامه دهند ولی اگر هنرمندان حمایت نشوند این موسیقی از بین خواهد رفت؛ بنابراین آینده روشن است به شرطی که هنرمندان حمایت شوند.

 

منبع : سایت جشنواره ملی عودنوازی قشم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *