توانایی نوازندگی نسل جدید درخشان است

نوشین پاسدار بیان کرد: نسل جدید به لحاظ تکنیک و توانایی بسیار درخشان هستند اما باید زمینه ارائه و اجرای این توانایی و ظرفیت فراهم شود تا در موقعیت‌های اجرایی، رقابتی، جشنواره‌ای و… شرکت کنند و خود را نشان دهند.

به گزارش شرجی، نوشین پاسدار، عضو هیئت‌داوران این جشنواره درباره آثار ارسال شده به جشنواره بیان کرد: من به نسل جدید تبریک می‌گویم که انقدر در نوازندگی ساز مهجوری مثل عود توانمند شدند. این ساز در زمانی که اساتید و همکاران بنده شروع به نواختن کردند به نسبت سازهای دیگر شرایط خیلی مساعدی نداشت اما اکنون قشر عظیمی از جوانان و نوجوانان بسیار توانا و بااستعداد حضور پیدا کردند، با انگیزه ساز می‌زنند و نوازندگان خیلی خوبی هستند. من از این بابت خیلی خوشحال هستم که آثار بسیار خوبی را دیدیم.

پیروزی استعداد و اراده بر کمبود امکانات

وی با بیان اینکه با توجه به مشکلاتی که وجود دارد توانایی‌ها بسیار بالا بود ادامه داد: با اینکه متأسفانه بعضی از شهرستان‌ها خیلی امکانات زیادی ندارند اما آثاری به جشنواره ارسال شده بود که خوشحال‌کننده بود. امیدوارم شرایط روز‌به‌روز بهتر شود و این عزیزان بتوانند از امکانات بیشتری بهره‌مند شوند تا بتوانند توانایی‌های خود را به عرصه اجرا بگذارند و شاهد اجراهای بیشتری از این هنرمندان باشیم.

پاسدار درباره آثار ارسالی به جشنواره در بخش جوانان (زیر ۱۸ سال) بیان کرد: آثار ارسالی خوب بود؛ ساز عود به نسبت سازهای دیگر ساز سختی محسوب می‌شود اما با این حال شاهد نوازندگی‌های خوبی بودیم علاوه بر این نوازندگان و هنرمندان دختر توانمندی شرکت کرده بودند که بسیار خوب می‌نواختند و امتیازهای بالایی هم دریافت کردند که برای تک‌تک آنها آرزوی موفقیت دارم.

وی اضافه کرد: به یاد دارم در دهه ۷۰ زمانی که وارد هنرستان شدم، تنها هنرجویی بودم که عود می‌نواختم قبل از به فاصله زمانی هفت سال، یک خانم دیگری بود که ساز عود می‌نواخت؛ یعنی در این فاصله هفت‌ساله هیچ هنرجوی ساز عود به هنرستان نیامده بود. ساز عود در آن زمان زیاد شناخته شده نبود و سازندگان کمی در این عرصه حضور داشتند و ساز عود می‌ساختند. من شخصاً برای این موضوع بسیار تلاش کردم و بعدها تبلیغات بیشتری صورت گرفت و استقبال خانم‌ها ‌به نسبت بیشتر شد.

تکنیک و توانایی درخشان نسل جدید

عضو هیئت‌داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم اظهار کرد: نسل جدید به لحاظ تکنیک و توانایی بسیار درخشان هستند اما باید زمینه ارائه و اجرای این توانایی و ظرفیت فراهم شود تا در موقعیت‌های اجرایی، رقابتی، جشنواره‌ای و… شرکت کنند و خود را نشان دهند. نوازنده اگر بخواهد فقط برای خود، ساز بنوازد و اجرا کند و در محدوده کوچکی باشد، طبیعتاً نتیجه‌بخش نیست. باید برای این هنرمندان شرایطی را فراهم کنیم تا در جشنواره‌های جهانی شرکت کنند.

وی تصریح کرد: ساز عود در کشورهای همسایه بسیار شناخته شده و معتبر است؛ باید شرایطی را فراهم کنیم تا این هنرمندان با نوازندگان خارجی هم ارتباط داشته باشند و در جشنواره‌های خارجی به مراحل بالا دست یابند.

پاسدار درباره برگزاری جشنواره عودنوازی بیان کرد: به نظرم باید تعداد این جشنواره‌ها بیشتر شود و زیرا سبب خواهد شد تا مردم عادی هم با ساز‌های ایرانی و مهجور بیشتر آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند.

 

منبع : سایت جشنواره ملی عودنوازی قشم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *