تداوم، شرط تأثیرگذاری یک جشنواره موسیقی است

علی رادمهر، عضو هیئت‌داوران این جشنواره گفت: من مطمئن هستم که جشنواره عودنوازی قشم تأثیر بسزایی خواهد داشت اما به شرطی که تداوم داشته باشد و سال بعد به‌صورت قوی‌تر برگزار شود.

به گزارش شرجی، علی رادمهر، عضو هیئت‌داوران این جشنواره گفت: امسال اولین‌بار است که این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود و با توجه به این موضوع، شرکت‌کنندگان خوبی در این جشنواره شرکت کردند. آثار ارسال شده در بخش جوان بسیار خوب و عالی بود و شاهد نوازندگان توانمندی بودیم.

وی ادامه داد: هدف اول این جشنواره استعدادیابی جوانان و نوجوانان در کل ایران است و انتظار می‌رود که در سال‌های بعد تعداد افراد بیشتری شرکت کنند و دبیرخانه جشنواره نیز ظرفیت برگزیدگان را افزایش دهد. آثار ارسال‌شده بسیار خوشحال‌کننده بود؛ من این پیشرفت را به فال نیک می‌گیرم زیرا در گذشته تعداد اساتید بسیار اندک بود و به شخصه برای آموزش چندین کیلومتر سفر می‌کردم تا ساز یاد بگیرم اما امروز تعداد اساتید بسیار زیاد است و اساتید و نوازندگان در همه شهرستان‌ها حضور دارند.

تقویت توجهات به ساز عود، دستاورد جشنواره

این استاد پیشکسوت عودنوازی موسیقی نواحی تصریح کرد: ساز عود در گذشته یک ساز ایرانی مهجور بود اما اکنون پیشرفت بسیار خوبی کرده‌ است. این جشنواره‌ها باعث می‌شود که توجهات به ساز عود و موسیقی بیشتر شود که نتیجه آن را در سال‌های بعد خواهیم دید و قطعاً شرکت‌کنندگان بسیار بیشتری در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

پیشنهاد برگزاری استانی جشنواره

وی با اشاره به عوامل موفقیت یک جشنواره موسیقی بیان کرد: باید زیرساخت‌های خوبی فراهم باشد و کیفیت بالایی وجود داشته باشد، حضور داوران و کارشناسان برجسته از عوامل دیگر موفقیت یک جشنواره است. پیشنهاد می‌کنم متولیان امر در ابتدا جشنواره‌هایی را به‌صورت استانی برگزار کنند و سپس رقابت بین افراد برگزیده به‌صورت ملی برگزار شود؛ زیرا در این‌ صورت قطعاً جوانان بیشتری تشویق می‌شوند تا در جشنواره حضور پیدا کنند. قطعاً اولین دوره این جشنواره بسیار مهم است زیرا سبب خواهد شد تا در دوره‌های بعدی جوانان بیشتری حضور پیدا کنند.

وظیفه جشنواره در معرفی عود به عنوان یک ساز ایرانی به جهان

رادمهر در رابطه با بین‌المللی شدن جشنواره ملی عود نوازی قشم بیان کرد: ما ظرفیت برگزاری جشنواره در سطح جهانی را داریم و می‌توانیم از نوازندگان سایر کشورها نیز دعوت کنیم تا در این جشنواره رقابتی شرکت کنند. یکی از وظایف جشنواره همین است که ساز عود را به عنوان سازی ایرانی به همه کشورهای جهان معرفی کند و این مهم نیازمند کارهای رسانه‌ای است‌. بسیاری از کشورهای همسایه جشنواره‌های متعدد موسیقی برگزار می‌کنند که نوازندگان و اساتید مختلف از سراسر جهان در این جشنواره‌ها حضور می‌یابند ما نیز باید بتوانیم چنین ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم تا همگان شرکت کنند و به رقابت بپردازند.

ساز عود ایرانی است نه عربی

این نوازنده موسیقی نواحی اضافه کرد: ساز عود به‌نام ایران و سوریه ثبت جهانی شده است و دیگر نمی‌توان این ساز را یک ساز عربی دانست. من مطمئن هستم که جشنواره عودنوازی قشم تأثیر بسزایی خواهد داشت اما به شرطی که تداوم داشته باشد و سال بعد به‌صورت قوی‌تر برگزار شود. باید در ابتدا چند دوره‌ای به‌صورت ملی برگزار شود تا اخبار آن در سایر کشورها نیز منتشر شود و پس‌از جا افتادن جشنواره به‌صورت بین‌المللی نیز برگزار شود.

منبع : سایت جشنواره ملی عودنوازی قشم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *