• صفحه خانگی
  • >
  • موسیقی
  • >
  • ارسلان کامکار، دبیر هنری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم : نوازندگان جوان بی‌نظیرند

ارسلان کامکار، دبیر هنری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم : نوازندگان جوان بی‌نظیرند

ارسلان کامکار، دبیر هنری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم گفت: من همیشه گفتم که شما جوان ها بی‌نظیر هستید؛ کار داوران بسیار سخت بود.

به گزارش شرجی، در حاشیه نشست پژوهشی عود و عودنوازی که امروز جمعه، ۱۸ اسفند در مرکز رشد سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد؛ ارسلان کامکار، دبیر هنری جشنواره بیان کرد: باید پای حرف خود بایستیم؛ اینکه در ابتدا گفته شود نوازندگی‌ها بی‌نظیر بود سپس در ذوق بچه‌ها بزنیم درست نیست. جوانان دوست دارند از تمامی امکانات این ساز استفاده و تجربه کنند. نوازندگی همین است، نوازنده دوست دارد تکنیک خود را نشان دهد. همه نوازندگان دنیا در کنکور سعی می‌کنند قطعات سخت و مشکل را بزنند تا تکنیک خود را به رخ بکشند.

وی ادامه داد: من همیشه گفتم که شما جوانان بی‌نظیر هستید؛ کار داوران بسیار سخت بود. شرکت‌‌کنندگان قبل از اعلام نتایج بدانند که تفاوت‌ها در نمرات بسیار کم بود؛ ناچار بودیم که نفرات اول، دوم و سوم را انتخاب کنیم وگرنه همه برنده هستند.

دبیر هنری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم افزود: در بخش موسیقی دستگاهی جشنواره کسی ردیف نزد و اصلا انتظار هم نداریم که ردیف نواخته شود؛ ردیف در کتاب‌ها و موزه وجود دارد هرکس می‌خواهد بزند می‌تواند کتاب را باز کند از آن بزند. به عنوان نصیحت عرض می‌کنم که تجربه بسیار خوب است اما نباید مسیر اصلی را فراموش کرد؛ سن جوانان که بالا برود دوباره به مسیر باز خواهند گشت، نباید نگران بود.

دوران سرگردانی عود

مجید ناظم‌پور، عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم در این نشست بیان کرد: این ساز حدود سه قرن است که در ایران فراموش شده است. اکنون ما مکتب و سبک عود نوازی نداریم و در یک دوران سرگردانی هستیم.

اصل حفظ موسیقی ایرانی است

وی ادامه داد: تکنیک موضوع فرعی است و هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است تا بتوان پیام معناداری را برسانیم. این جشنواره اولین جشنواره ملی عودنوازی است و ما نوپا هستیم اما نوازندگی‌ها و حضور جوانان توانمند چشم‌گیر بود.

جشنواره‌ای بسیار حرفه‌ای

شهرام غلامی، عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی در این نشست بیان کرد گ: به واسطه این جشنواره‌ها می‌توان نگرانی‌ها را مطرح و برطرف کرد. وقتی صحبت از موسیقی دستگاهی در جشنواره می‌شود به معنای هویت ایرانی است؛ جوانان باید سعی کنند که ایرانی بنوازند. اکنون بیشتر اجرا‌ها تبدیل به زینت‌ها شده است.

استعدادها و توانایی‌ها در نواختن‌ به قدری بالا بود که قابل تصور نبود. جشنواره باید برنامه‌ای تدوین کند تا وقتی صحبت از موسیقی ایرانی می‌شود رپرتوار موسیقی ایرانی اجرا شود و هویت ایرانی حفظ شود. به عنوان اولین دوره جشنواره بسیار حرفه‌ای برگزار شد.

موسیقی نواحی رو به افول 

فواد توحیدی، عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم در این نشست بیان کرد: موسیقی نواحی رو به افول است؛ کمتر پسری را می‌بینم که بهتر از پدر خود بنوازد. موسیقی نواحی روز به روز به موسیقی‌ کلاسیک نزدیک می‌شود.

وی افزود: من در این جشنواره ساز خوب نشنیدم بیشتر ساز بامزه شنیدم. نوازندگی‌های بسیار شبیه به هم و افراد خاص جریان عودنوازی شده است باید هرکس به توانایی خود اکتفا کند و روایت خود را داشته باشند.

لزوم برقراری توازن بین موسیقی نواحی و ایرانی

حمید حاصلی، عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم در این نشست گفت: نظام آموزشی کاملاً در خدمت نظام موسیقی دستگاهی است؛ اگر نظام آموزشی توازن را برای موسیقی نواحی فراهم می‌کرد تا افراد بتوانند آزادانه انتخاب کنند قطعاً وضعیت به گونه دیگری بود. نباید همه چیز را از چشم هنرمند و نسل جدید دید؛ باید نظام آموزشی به پشت این موضوع بیاید.

افسوس برای عدم حضور بانوان در بخش نواحی

نوشین پاسدار، عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم امیدوارم که این جشنواره تداوم داشته باشد و در آینده شاهد فراخوان‌های بهتری باشیم. چقدر حیف که بانوان هنرمند هرمزگان در این جشنواره حضور نداشتند البته می‌دانم که این اتفاق به علت مسائل فرهنگی است شاید هنوز جسارت کافی وجود ندارد نه فقط در اینجا بلکه در کل ایران. امیدوارم که شرایطی فراهم شود تا یک بانوی هنرمند بتواند به راحتی هنر خود را عرضه کند.

حال ناخوش موسیقی 

بنی عامریان، معاونت برنامه‌ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم در این نشست بیان کرد: تلاش کردیم به گونه‌ای این جشنواره تامین اعتبار شود که به مشکل برنخورد. باید تلاش کرد که این جشنواره همچنان بماند. واقعاً موسیقی حال خوشی ندارد. امیدوارم در سال آینده شرایطی را ایجاد کنیم تا این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

 

 

 

 

وی افزود: از نوازندگان خواهش می‌کنم که مطالعه کنید؛ اگر می‌خواهید اثرگذار باشید باید مطالعه کرد. موسیقی در این کشور هنر سختی است و راه شما سخت‌تر است.

 

 

منبع : سایت جشنواره ملی عودنوازی قشم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *