نگاه‌ها نسبت‌به موسیقی نواحی تقویت شود

حمید حاصلی، عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عود نوازی قشم گفت: نظام‌ آموزشی مدونی در حوزه موسیقی نواحی در کشور وجود ندارد باید بتوانیم رویدادهای بیشتری مانند این جشنواره داشته باشیم تا نگاه‌ها نسبت‌به موسیقی نواحی تقویت شود و از این طریق فرصت‌های بیشتری ایجاد کرد.

به گزارش شرجی، حمید حاصلی، عضو هیئت داوران این جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره بسیار مناسب و شایسته‌ بود؛ زیرا عود در دوره‌ای از تاریخ به دلایل مختلف از موسیقی ایران رخت بست و غیب شد و سال‌های زیادی نیست که این ساز احیا شده‌ است. رویدادهایی مانند این جشنواره کمک کننده معرفی موسیقی و سازهای ایرانی از جمله ساز عود است و سبب می‌شود تا رپرتوار این ساز گسترش یابد.

معرفی فرهنگ‌ موسیقایی نواحی مختلف ایران

وی ادامه داد: حضور نوازندگان از نواحی مختلف در این جشنواره، اتفاق بسیار خوبی است؛ زیرا افراد با هم آشنا می شوند و فرهنگ‌ موسیقایی مختلف ایران را می‌شنوند. به نظرم برگزاری این جشنواره یکی از کارهای بنیادینی است که در سال‌های اخیر در حوزه سازی اتفاق افتاده است.

عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عود نوازی قشم در رابطه با آثار ارسال‌شده به این جشنواره بیان کرد: سطح نوازندگی‌ها بسیار خوب بود به همین دلیل داوری کردن کار بسیار سختی بود؛ اگر محدودیت ظرفیت وجود نداشت و مجبور نبودیم؛ بسیاری از افراد حذف نمی‌شدند اما به‌دلیل محدودیت‌ها رقابت سختی بین شرکت‌کننده‌ها وجود داشت. مطمئن هستم اگر این جشنواره تداوم داشته باشد، شاهد حضور چند برابری نوازندگان در سال‌های آینده خواهیم بود.

ظهور نوازندگانی خوب در آینده

وی در رابطه با وضعیت نوازندگی در بخش جوانان بیان کرد: واقعیت این است که نسبت‌به نوجوانان بسیار امیدوارم و آینده روشنی خواهیم داشت و نوازندگان خیلی خوبی ظهور خواهند کرد. باید برای نوازندگان پذیرفته شده هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد؛ مثل برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای پذیرفته‌شدگان به‌صورت دوره‌ای تا با اساتید، سبک‌ها و فرهنگ‌های مختلف موسیقایی آشنا شوند و نوازندگی خود را ارتقا دهند.

لزوم تقویت نگاه‌ها نسبت به موسیقی نواحی

حاصلی افزود: نظام‌ آموزشی مدونی در حوزه موسیقی نواحی در کشور وجود ندارد باید بتوانیم رویدادهای بیشتری مانند این جشنواره داشته باشیم تا نگاه‌ها نسبت‌به موسیقی نواحی تقویت شود و از این طریق فرصت‌های بیشتری ایجاد کرد. جشنواره‌های موسیقی برای ساز عود در سایر نقاط دنیا برگزار می‌شود اما ایران هم ظرفیت بین‌المللی برگزار کردن جشنواره را دارد که نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و صحیح است. ابتدا باید کیفیت زیرساخت‌ها را بالا برد سپس به سمت بین‌المللی شدن گام برداشت.

تداوم جشنواره مهم‌تر از دوره اول

وی در پایان بیان کرد: متأسفانه قدمت برگزاری یک جشنواره در ایران اهمیت زیادی ندارد اما در سایر نقاط دنیا هرچه سن برگزاری جشنواره‌ای بیشتر باشد آن جشنواره معتبرتر است اما در اینجا بر موضوع اولین‌ها تأکید بسیاری می‌شود؛ این جشنواره باید ادامه داشته باشد.  امیدوارم که فقط بر روی اولین‌ها متمرکز نشویم و برای ادوار بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

 

منبع : سایت جشنواره ملی عودنوازی قشم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *