رنسانس عود نوازی آغاز شده است

نجمه صغیر، عضو هیئت‌داوران اولین جشنواره ملی عود نوازی قشم بیان کرد: شاهد رنسانسی در عرصه عود نوازی هستیم؛ از نظر نوازندگی و آهنگسازی اتفاقات جالبی افتاده است که در مقایسه با قبل که ساز عود مهجور بود باورکردنی نیست.

به گزارش شرجی، نجمه صغیر، عضو هیئت‌داوران این جشنواره درباره ارسال آثار شده به جشنواره بیان کرد: حضور افراد زیاد با توانایی‌های بالا که سطح نوازندگیشان بسیار بالا باشد در این جشنواره قابل حدس بود. آثار ارسالی بسیار عالی بود و با توجه به آن، آینده بسیار درخشانی را شاهد خواهیم بود.

بهبود متدهای آموزی عودنوازی

وی ادامه داد: متدهای آموزشی تغییر و بهبود یافته است؛ هنرجویان نسبت به آنچه می‌نوازند آگاه هستند و معلمان نیز آگاهی بیشتری دارند درصورتی که در نسل قبل‌تر کم‌تر شاهد این اتفاق بودیم و اکثر نوازندگان به‌صورت گوشی می‌نواختند. در گذشته بیشتر رپرتوارهای ساز عود برای ساز تار یا سنتور بود اما امروز ساز عود رپرتوار مخصوص به خود را دارد.

عضو هیئت‌داوران اولین جشنواره ملی عود نوازی قشم افزود: تعداد نوازندگان هم افزایش یافته است در صورتی که قبلاً اینگونه نبود؛ درکل در زمینه ساز عود دچار فقر بودیم. به یاد دارم حتی برای خریداری مضراب ساز عود مشکلات زیادی وجود داشت و ناچار بودیم خودمان مضراب بسازیم اما امروز شاهد این هستیم که هنرجویان بسیاری ازجمله دختران به این ساز گرایش پیدا کردند و نوازندگی بسیار خوبی دارند.

وی در ارتباط با اهمیت برگزاری جشنواره ملی عود نوازی بیان کرد: این رویدادها‌ بسیار تأثیرگذارند و من از زمانی‌که خبر برگزاری این جشنواره را شنیدم به همه توصیه کردم که در آن شرکت کنند و در این مدت شاهد تلاش و تمرین مضاعف نوازندگان بودم که تلاش می‌کردند تا خود را به‌حدی برسانند که بتوانند در رقابت‌های جشنواره شرکت کنند و قبول شوند.

فاصله نسل جدید از اصالت‌های نوازندگی

صغیر با بیان اینکه نسل جدید مقداری از اصالت‌های نوازندگی عودنوازی فاصله گرفته است تصریح کرد: بسیاری به سمت تلفیق نوع نوازندگی با ساز گیتار رفته‌اند که این نوع نوازندگی طرفدار نیز پیدا کرده است اما این تلفیق نگران‌کننده است. بسیاری از افراد تکنیک‌های نوازندگی خوبی دارند اما در جمله‌بندی موسیقی دچار مشکل هستند و بیشتر در بازی کردن با فرکانس‌ها تمرکز دارند.

رنسانس عودنوازی

وی افزود: شاهد رنسانسی در عرصه عودنوازی هستیم؛ از نظر نوازندگی و آهنگسازی اتفاقات جالبی افتاده است که در مقایسه با قبل که ساز عود، سازی مهجور بود باورکردنی نیست. اکنون شاهد رشد تعداد نوازندگان و تکنیک آنها هستیم که بعضاً با نوازندگان عرب و ترک در حال رقابت هستند. این جشنواره‌ها بسیار کمک‌کننده و انگیزه‌بخش هستند.

لزوم توجه به سازگران عود

وی در پایان اضافه کرد: باید به سازنده‌های ساز عود توجه کنیم و پیشنهاد می‌‌کنم سازنده‌های جوان نیز در این جشنواره حضور یابند چراکه ساز خوب بسیار در نوازندگی تأثیرگذار است و می‌تواند بر نوازندگی یک نوازنده تأثیر مهمی بگذارد. وجود سازگرهای توانمند در این جشنواره می‌تواند تأثیر مهمی داشته باشد. سازگرهای بسیار حرفه‌ای و جوانی در کشور حضور دارند که می‌توانند حتی با سازندگان ساز عود ترکی و عربی نیز رقابت کند.

 

منبع : سایت جشنواره ملی عودنوازی قشم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *