• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • با استقبال خوبی از آرت اکسپو هرمز مواجه‌ایم/فرآیند اخذ مجوز قابل‌قبول و شفاف نبود

با استقبال خوبی از آرت اکسپو هرمز مواجه‌ایم/فرآیند اخذ مجوز قابل‌قبول و شفاف نبود

رویداد ” اکسپو هرمز” با هدف بسترسازی برای پویایى اقتصاد هنر در مناطق دور از مرکز و ساخت فضایى توسعه‌گرا و تعاملى میان هنرمندان داخلى و خارجى در مدرسه اچ هرمز در حال برگزاری است.

مدیر اولین آرت اکسپو هرمز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اظهار کرد: از روز دوم فروردین‌ماه فراخوان اولین آرت اکسپو هرمز را منتشر کردیم، در طول ۱۸ روزی که هنرمندان فرصت داشتند آثار خود را به آرت اسکپو بفرستند، حدود هزار و ۷۰۰ اثر در سه شاخه عکاسى (بدون محدودیت ژانر)، نقاشى و طراحى در سه بخش موضوعى آزاد، هرمز و هرمزگان توسط هنرمندان ایرانی داخل و خارج از کشور ارسال شد.

مرتضی نیک نهاد افزود: حسین ماهر، فیروزه اطهاری آغداشلو، اریک لافورگ، حسن بردال و شاهد صفاری به‌عنوان هیئت‌داوران مسئولیت انتخاب آثار را بر عهده داشتند.

وی تصریح کرد: ۱۵۱ اثر انتخاب‌شده توسط هیئت‌داوران در روی دیوارهای مدرسه اچ در هرمز به نمایش در آمده است.

مدیر اولین آرت اکسپو هرمز عنوان کرد: آرت اکسپو در روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۸ افتتاح شد و تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه از پنج بعدازظهر تا ۱۰ شب میزبان مخاطبانمان هستیم.

نیک نهاد با بیان اینکه استقبال تاکنون به نسبت فصل گرمی که در آن قرار داریم و مصادف شدن آرت اکسپو با ماه مبارک رمضان خوب بوده است، ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم در طول مسیر اکسپو مخاطبان بیشتری را در این فضا داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آرت اکسپو هرمز آخرین رویدادی است که ما در طول دو سال اخیری که در هرمز مستقر هستیم برگزار کردیم، پیش‌ازاین رویدادهایی را در کارخانه برق هرمز و کارخانه کنسرو ماهی سابق هرمز با حضور هنرمندانی از هرمزگان و خارج از هرمزگان برگزار کردیم؛ برای کارخانه رویدادهای جدید دیگری هم تعریف شده که در زمان خود حتماً اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

این هنرمند هرمزگانی بیان کرد: مهم‌ترین برنامه‌ای که در پیش داریم و دو سال است که روی آن کار و برنامه‌ریزی می‌کنیم یک رویداد بزرگ بین‌المللی است که امیدواریم در اواخر پاییز یا اوایل زمستان سال جاری برگزار شود؛ برای برگزاری این رویداد نیاز به حمایت جدی مردم و مسئولین هرمز و استان هرمزگان داریم، تا هم تأثیر فرهنگی اجتماعی برای هرمز داشته باشد و هم به‌واسطه آن گردشگران زیادی وارد جزیره هرمز شوند.

نیک نهاد در خصوص حمایت مسئولین از آرت اکسپو هرمز اظهار کرد: فضای مدرسه اچ در حال مرمت، بازسازی و مقاوم‌سازی است، ما به دلیل قدمت و هویتی که در این مدرسه وجود دارد و اینکه و فضای امن‌تری دارد برای اینکه آثار هنرمندان را روی دیوار بگذاریم و میزبان بهتری باشیم اصرار داشتیم آرت اکسپو در همین فضا برگزار شود، اگر حمایت جدی بخشداری هرمز، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان و پیمانکار پروژه بازسازی مدرسه اچ نبود نمی‌توانستیم اینجا کار کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه حمایت‌ها تنها در همین حد بوده است؛ ما چند باری در گرفتن مجوز از جانب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به مشکلات جدی برخوردیم و این مشکلات تا صبح روز افتتاحیه ادامه داشت و این مسئله برای ما تعجب‌انگیز و تأسف‌انگیز بود، چراکه فرآیند اخذ مجوز و دلایل عدم صدور آن برای ما قابل‌قبول و شفاف نبوده و ناشی از کم‌تجربگی بدنه کارشناسان این اداره کل بود.

مدیر اولین آرت اکسپو هرمز اضافه کرد: ما درنهایت مجوز آرت اکسپو را گرفتیم و افتتاح شد اما اینکه چرا هیچ‌کدام از مسئولین فرهنگی استان هرمزگان برای یک‌بار هم در این فضا حاضر نشدند جای تعجب دارد؛ یک تیم در این فضا حداقل سه ماه برای آرت اکسپو کار کرده‌اند تا این حجم از آثار جمع‌آوری شود، تعدادی از آثاری که در این فضا وجود دارد آثار مهمی از هنرمندان تأثیرگذار ایران است و رویداد جدید و بزرگی بوده است.

نیک نهاد افزود: امکاناتی در این فضا نداریم که گفتنش برای استان هرمزگان جالب نیست، ما کولر نداریم و با این شرایط باید از تعداد زیادی مخاطب میزبانی کنیم؛ تلاش‌های ما برای گرفتن کولر نتیجه نداشته است و نمی‌دانیم این مسئله را به چه کسی بگوییم، مشکل بزرگ دیگر ما داشتن فضای تبلیغاتی محدود بوده است.

وی تصریح کرد: ما مصمم هستیم فعالیت‌های خود را ادامه دهیم، خسته نشویم و فعالیت‌هایی ازاین‌دست در هرمز بیشتر شود، بنا داریم گروه‌های مختلفی به هرمز آمده و کار کنند تا این مکان تبدیل به یک قطب فرهنگی هنری در منطقه شود و این چشم‌انداز وجود داشته و هرمز نیز این پتانسیل را دارد.

مدیر اولین آرت اکسپو هرمز عنوان کرد: هنوز برای بازدید و حمایت فرصت هست و ما منتظر هستیم مسئولین بیایند و توجه کنند، اختلافات را کنار بگذاریم و برای انجام رویدادهای بزرگ‌تر به سمت فضایی صلح‌آمیز پیش رویم.

نیک نهاد ادامه داد: اگر این اتحاد و هم‌بستگی بین ما و نهادهای دولتی فرهنگی و هنری نباشد توان و قدرت ما کمتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آثاری که در آرت اکسپو هرمز به نمایش در آمده برای فروش است، ما منتظر هستیم بخش دولتی و خصوصی و علاقه‌مندان به هنر بیایند و آثار هنرمندان را خریداری کنند تا بتوانیم به رونق اقتصادی در فضای فرهنگ و هنر کمک کنیم و مسئله معیشت هنرمندان نیز حل شود.

مدیر اولین آرت اکسپو هرمز بیان کرد: لازم است کمک و پشتیبانی شود تا رشد کنیم و آرت اکسپو هرمز سال دیگر در فضایی بزرگ‌تر، منسجم‌تر، با تعداد آثار بیشتر، تبلیغات مناسب‌تر و حمایت جدی‌تر برگزار و تبدیل به رویدادی پرمخاطب شود که تأثیرات فرهنگی و اجتماعی بزرگی می‌گذارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید