• صفحه خانگی
  • >
  • موسیقی
  • >
  • عادل پیغامی، رئیس سازمان منطقه آزاد قشم : موسیقی یکی از عناصر جدی هویت و پویایی است

عادل پیغامی، رئیس سازمان منطقه آزاد قشم : موسیقی یکی از عناصر جدی هویت و پویایی است

عادل پیغامی، رئیس سازمان منطقه آزاد قشم در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم گفت: گذشته ما در هویت ماست و هویت ما در زیست اجتماعی روزمره تک تک مردمان این سرزمین بوده و قطعا موسیقی یکی از عناصر بسیار جدی این هویت و حیات و پویایی بوده است.

به گزارش روابط عمومی اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم، مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم شامگاه جمعه، ۱۸ اسفند در قلعه پرتغالی‌ها برگزار شد.

عادل پیغامی، رئیس سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم بیان کرد: همه مکلف هستیم تا هویت، تمدن، فرهنگ و هنر ایران را پاس بداریم، هنر و فرهنگ جان ماست. آنچه روح و جان ماست در هنر و فرهنگ نهفته است. وظیفه ماست که هویت خودمان را که در گذشته بوده به حال گره بزنیم تا آینده‌مان را بشناسیم.

وی ادامه داد: نام ابوعلی سینا، حسین و‌ سینا نام پدرش بود، ابوعلی کنیه او بود به این امید که در آینده صاحب پسری به نام علی خواهد شد؛ این یعنی شما گذشته‌ای داشتید و آینده‌ای خواهید داشت اگر خودت را بدون گذشته و آینده بخواهی ببینی، هیچ نیستی. این موضوع خیلی معنا دارد، تمدن ما از این نکات ظریف هویتی، فراوان دارد.

رئیس منطقه آزاد قشم افزود: گذشته ما در هویت ماست و هویت ما در زیست اجتماعی روزمره تک تک مردمان این سرزمین بوده و قطعا موسیقی یکی از عناصر بسیار جدی این هویت و حیات و پویایی بوده است.

 

موسیقی یکی از آن زبان‌های پرگنجایش‌

وی با بیان اینکه انسان را به نطق می‌شناسند تصریح کرد: مهمترین ویژگی انسانی را در دارایی منطقش می‌شناسند و نطق و زبان در وجود انسانی فقط کلام نیست، گاهی هنر و در بسیار موارد در بخش‌هایی که کلام کم می‌آورد و ظرف کلام‌ کوچک است، انسان‌های بزرگ برای ریختن معانی بزرگ مجبور هستند، ظرف‌های بزرگ‌تر انتخاب کنند، آنجاست که به سراغ زبان‌های وسیع‌تر می‌روند و موسیقی یکی از آن زبان‌های پرگنجایش‌ است.

پیغامی تأکید کرد: جزیره قشم هویتی دارد، تاریخ و گذشته‌ای که کم‌نظیر است. آنچه در نقطه به نقطه جزیره قشم می‌بینم، مکتب خلیج فارس است؛ اگر اساتید نبودند، ما هیچ نبودیم. اساتید و داوران جشنواره مفاخر کشور هستند که تقبل زحمت کردند تا بتوانیم این رویداد را به سرانجام برسانیم.

 

لزوم توجه به مولفه‌های حوزه تمدن، فرهنگ و موسیقی

وی اظهار کرد: خیلی امیدوارم که با تلاقی میان اساتید و استعدادهای نوجوان و جوان بتوانیم آینده خوبی را برای هنر و موسیقی فراهم کنیم. اگر جزیره‌مان را از آنچه که مولفه‌های حوزه تمدن، فرهنگ و موسیقی خالی کنیم با چیزهایی پر می‌شود که دیگر نامش عشق نیست، این دغدغه‌ای است که منجر به برگزاری جشنواره شد.

رئیس منطقه آزاد قشم ضمن قدردانی از تمامی دستندرکاران برگزاری جشنواره گفت: امیدواریم این رویداد تکرار شود و سال آینده در ابعاد وسیع‌تر، کامل‌تر و در سطح بین‌المللی برگزار شود و همه ما نسبت به آنچه که بودیم، هستیم و خواهیم بود جدی، بانشاط و پایدار باشیم.

 

قضاوت موفقیت جشنواره برعهده مردم، هنرمندان و شرکت‌‌کنندگان

علی ثابت‌نیا، رئیس اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم در این مراسم بیان کرد: قضاوت موفقیت این جشنواره برعهده مردم، هنرمندان و شرکت‌‌کنندگان است؛ بنابراین از آمارها و عدد و ارقام می‌گذریم.

وی در ادامه به معرفی عوامل و دست‌اندرکاران جشنواره پرداخت و از آنها تقدیر و تشکر کرد.

اعطای شهروندی قشم به محمدرضا درویشی و ارسلان کامکار

در ادامه این مراسم از سوی سازمان منطقه آزاد قشم به محمدرضا درویشی، آهنگساز و پژوهشگر پیشکسوت موسیقی و ارسلان کامکار، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت عود و ویولن شهروندی افتخاری قشم تحت عنوان قشم‌وندی اعطا شد.

 

معرفی برگزیدگان و قرعه‌کشی ساز عود

در ادامه این مراسم نفرات برگزیده جشنواره معرفی شدند و به دو نفر از شرکت‌‌کنندگان بخش جوان جشنواره به قید قرعه از سوی حسین ملکی، سازنده ساز عود دو ساز عود اهدا شد.

اجرای خالو قنبر زینت‌بخش پایان جشنواره

مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم با اجرای خالو قنبر راستگو، استاد پیشکسوت موسیقی نواحی استان هرمزگان پایان یافت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *