ساز «عود» باعث اشتراکات فرهنگی در منطقه شده است

پژوهشگر، مولف و مترجم هرمزگانی گفت: این ساز صرفاً یک ساز موسیقی نبوده بلکه باعث اشتراکات فرهنگی در منطقه شده است.

حجت حاجی‌زاده پژوهشگر، مولف، مترجم شفاهی و مکتوب زبان انگلیسی و زبان عربی، نویسنده کتاب شناختنامه ساز ایرانی عود در سواحل خلیج فارس و هرمزگان، مترجم کتاب عثمانی‌ها تا سقوط اثر یوجین روگان رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در آکسفورد است.

حاجی‌زاده، سوم اسفند ۱۳۵۹ بندرعباس است و علاوه بر ترجمه زبان انگلیسی و عربی، مدرس این دو رشته هم هست. همچنین با زبان اردو و سواحیلی نیز آشنایی دارد.

مولف و پژوهشگر کتاب شناخت نامه ساز ایرانی عود در خلیج فارس و سواحل هرمزگان در این خصوص گفت: ساز ایرانی عود، سال ۱۴۰۱ به صورت مشترک بین ایران با سوریه در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی ادامه داد: ساز عود در هرمزگان و سواحل خلیج فارس یک ساز محلی و سنتی است اما نگاه من به ساز عود یک نگاه بینا فرهنگی است. این ساز صرفاً یک ساز موسیقی نبوده بلکه باعث اشتراکات فرهنگی در منطقه شده است.

حاجی‌زاده اضافه کرد: فرم عودنوازی در ایران فقط منحصر به هرمزگان است اما با سواحل جنوبی خلیج فارس و مناطقی از شرق آسیا مشترک هستند.

این پژوهشگر هرمزگانی ابراز داشت: شناخت نامه ساز ایرانی عود در خلیج فارس و سواحل هرمزگان، به یکی از ژانرهای محبوب و متداول عودنوازی در خلیج فارس می‌پردازد که تا به حال در حوزه تالیف به آن کمتر پرداخته شده است. ژانر مشترکی که در سواحل شمالی مختص جزایر و بندرعباس تا مناطق غربی هرمزگان است. بخشی از تالیف بر اساس پژوهش و ترجمه از منابع زبان‌های انگلیسی، عربی و سواحیلی استخراج شده است و بخش‌های دیگر از گفت‌وگوها و تحقیقات میدانی در منطقه دو سوی خلیج فارس است.

او در پایان گفت: موسیقی طرب در ایران فقط در نواحی هرمزگان رایج بوده و برای اولین بار در کتاب شناخت نامه ساز ایرانی عود در سواحل خلیج فارس و هرمزگان معرفی و تالیف شده است.

این اثر در ۹۴ صفحه مصور همراه با نقشه و عکس به کوشش حجت حاجی‌زاده، با برنامه‌ریزی مهدی ده دار و ویراستاری ایرج اعتمادی، برای نخستین بار در شهریور ۱۴۰۲ با شمارگان یکهزار نسخه به قیمت ۹۵ هزار تومان به همت انتشارات «پر سرخ» چاپ و منتشر شد.

عود، ساز زهی باستانی ایرانی نقش محوری و اصیلی در موسیقی منحصر به فرد خلیج فارس دارد.

به گزارش ایبنا، هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و نوبت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از روز شنبه ۲۱ بهمن تا ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس به روی دوستداران کتاب باز است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید