معرفی هنر “پتینه” در بخش جنبی نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان

هنرمند پتینه کار هرمزگانی گفت: «پتینه» اتصال شکوه گذشته به هنر مدرن است.

به گزارش شرجی، عباسی نسب، هنرمندی چندوجهی، خلاق، آفرینشگر و کوشا است که ضمن برخورداری از هنر خاص پتینه کاری؛ دکوراتیو توانمند، مترجم زبان عربی بین المللی و … است. این پژوهشگر کُردتبار هرمزگانی، زاده بندرعباس است.

این بانوی هنرمند نخست هنرش را اینگونه معرفی کرد: پتینه در لغت به معنای نشانی از قدمت و کهنگی دارد که در روی اجسام ایجاد می‌شود و پتینه کاری هنری است که با رنگ‌های دکوراتیو و ابزارهای مختلف روی سطوح متفاوت بافت خاصی را ایجاد می‌کند.

عباسی نسب افزود: کهنگی هنر پتینه یا «پتینه کاری» هنری با اصالت ایتالیایی و به معنای به کارگیری روش‌هایی برای کهنه کردن اجسام، اشیای هنری و سطوح مختلف است. زیرا به کمک پتینه کاری حالت کهنگی و آنتیک به اجسام و سطوح داده می‌شود.

وی با اشاره به کاربرد پتینه کاری در دکوراسیون فضاهای داخلی و بیرونی ادامه داد: سایر کاربردهای پرتعداد این هنر می‌توان به عنوان پوشش هنری بر روی دیوار، ایجاد نقوش آجر با رنگ و به صورت برجسته روی دیوار و سطوح، ایجاد ترک خوردگی با رنگ بر روی سطوح یا دیوار و وسایل منزل، استفاده از ورق طلا در سبک‌های معماری داخلی، ایجاد افکت‌های مختلف روی سطوح جلوه زیبایی به آنها می‌بخشد.

این پژوهشگر بندرعباسی گفت: هنر پتینه با تمام زیبایی‌هایش و کاربردی که دارد هنوز در استان پهناور هرمزگان آن‌چنان که باید گسترش بیابد و جا بیفتد، محقق نشده اما مردم با این هنر بیشتر از پیش مانوس می‌شوند.

وی ادامه داد: من در حال حاضر سعی می‌کنم با خلاقیت، هنر پتینه را تلفیق با هنر بومی انجام بدهم اما برای این کار وسایل مورد نیاز در استان هرمزگان کمتر یافت می‌شود و باید وسایل مورد نیاز را از استان‌هایی مثل: اصفهان، تهران، فارس و … سفارش بدهم و اگر وسایل هم در اینجا یافت شود با قیمت گرانی عرضه می‌شود که به صرفه نیست.

این هنرمند پتینه کار با بیان ایده‌آل هایش ابراز داشت: به عنوان یک جوان هرمزگانی خیلی دوست داشتم که یک گالری برای خودم داشته باشم و بتوانم ضمن معرفی این هنر، بتوانم امرار معاش کنم اما به هرجا که مراجعه کردم کرایه‌ها و اجاره‌ها بسیار سنگین بود و حتی تسهیلاتی که برای مشاغل فرهنگی و هنری در نظر می‌گیرند یا به سختی می‌دهند و یا بسیار ناچیز است.

عباسی نسب در ادامه اضافه کرد: هدفم از حضور در نمایشگاه معرفی هنرم به عنوان هنر پتینه بود. زیرا خیلی از مراجعه کنندگان اصلاً با هنر پتینه آشنایی ندارند حتی در دوره‌های آموزشی نیز چیز اندکی یاد گرفتم اما با آزمون و خطا توانستم تجربیات بسیار ارزشمند کسب کنم و اینک این توانمندی در من ایجاد شده است که هم بتوانم آموزش بدهم و هم اینکه اجرای خوبی در دکوراسیون‌های داخلی و خارجی داشته باشم.

او همچنین اذعان داشت: یکی از مزایای هنر پتینه در دکوراسیون داخلی این است که روی انواع مصالح و سطوح مانند چوب، سنگ، سفال، بتن، فلزات و گچ قابل اجرا است.

این چهره نوآور گفت: با کوشش و کار فراوان توانسته‌ام با خلاقیت روی پارچه، لباس، رانر و سایر موارد مشابه نیز هنرآفرینی کنم. حتی برای برجسته سازی در این هنر از خمیرهای متفاوتی استفاده می‌شود که این موضوع به جذابیت کار نیز می‌افزاید.

گفتنی است: هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و نوبت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از روز شنبه ۲۱ بهمن تا ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس به روی دوستداران کتاب باز است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *