مجموعه اشعار عبدالحسن مهدی حسینی منتشر شد

مجموعه اشعار عبدالحسن مهدی حسینی منتشر شد

مجموعه اشعار «تنهایی جیلی»، «آفتاب سایه‌نشین» و مجموعه غزلیات عبدالحسن مهدی حسینی با عنوان «در امتداد سایه‌ها» توسط نشر سمت روشن کلمه انتشار یافت.

به گزارش شرجی، «عبدالحسن مهدی حسینی» را شاعران سال‌های آغازین دهه‌ی هفتاد در بندرعباس به یاد دارند چهره‌ی آرام، کم‌حرف و مهربان جلسات انجمن ادبی در فرهنگسرایی که این روزها دیگر وجود ندارد از یک‌سو خوشه‌چین غزل‌های محمدعلی بهمنی بود و از سوی دیگر چشمی و گوشی به جدل‌های ادبی موسا بندری داشت و در سوی دیگر بندرعباس‌، رفاقتش با حسام نقوی داغِ داغ بود. همه‌ی این‌ها، یعنی او هم غزل می‌سرود هم دستی در شعر سپید داشت هم اهل پژوهش و تحقیق و شعر گویش بود.


مهدی حسینی به شاعران نسل اول دهۀ هفتاد هرمزگان تعلق دارد. دهه‌ای که پس از اواخر دهۀ چهل بی‌گمان مهم‌ترین دورۀ ادبی در هرمزگان بوده است. اولین مجموعه شعر او در حوزۀ سپید در سال ۱۳۸۸ توسط نشر داستان چاپ و منتشر شده است. مرور آن مجموعه و مجموعۀ حاضر که هر دو در فرم سپید هستند نشان‌دهندۀ نگاه جدی او به شعر امروز است.


شعر «عبدالحسن مهدی حسینی» مبتنی بر زبان ساده اما استعاری است. زبانی که پردۀ ظاهری معنا را کنار می‌زند و جهان را به واسطۀ زبان شاعرانه‌اش برای مخاطب بازتعریف می‌کند. او در شعرش در پی مغلق‌گویی‌های رایج نیست. رفتار زبانی‌اش متأثر از دست ورزی‌های او در حوزۀ معناست جایی که چهرۀ روشن شعر و شاعری‌اش به نمایش درمی‌آید.


چاپ مجموعه‌های مختلف و متعدد در طول یک سال گذشته در حوزۀ شعر گویش هرمزگان در کنار نشان دادن توانمندی خاص شاعران این عرصۀ ادبی بازگوی ویژگی‌های دیگری نیز هست، تنوع فرمی، تفاوت رویکردهای ادبی و محتوایی، تفاوت گویش‌های منطقه از غرب تا شرق هرمزگان و … بخشی از این ویژگی‌هاست که می‌تواند فرصت درنگ، تأمل و واکاوی را برای پژوهشگران شعر گویش فراهم آورد تا در این زمینه آثار ارزشمندی را خلق کنند.


«عبدالحسن مهدی حسینی» به‌طور هم‌زمان مجموعه اشعار «تنهایی جیلی»، «آفتاب سایه‌نشین» و مجموعه غزلیات اش را با عنوان «در امتداد سایه‌ها» چاپ و منتشر کرده است که «تنهایی جیلی» به گویش مینابی است و این مجموعه ارزشمند دویست و ده صفحه است و شعرهای آن در دو فرم نو و کلاسیک ارائه شده است.
«در امتداد سایه‌ها» مجموعه‌ای از غزل‌های اوست. غزل‌هایی که در همان نگاه اول حس می‌شود اگر در همان سال‌های آغازین دهه‌ی هفتاد چاپ و منتشر می‌شد ناگفتنی‌های بسیاری برای گفتن داشت. حس زلالی که در قالب کلمات، شعرهای این مجموعه را قوام بخشیده است باعث می‌شود مخاطب این تأخیر چندین ساله را کنار بگذارد و با صمیمیتِ رها در شعرها همراه و هم حس شود.


«تنهایی جیلی» توسط اعظم حسین زاده صفحه‌آرایی شده است و طراحی جلد آن را یونس دهقانی انجام داده است، «آفتاب سایه‌نشین» توسط فروز زیره پور صفحه‌آرایی شده است و طراحی جلد آن را سمانه محمدی انجام داده است و «در امتداد سایه‌ها» توسط یلدا مرتضوی صفحه‌آرایی شده است و طراحی جلد آن را مینا طافی انجام داده است که همگی را انتشارات سمت روشن کلمه به مرحله انتشار رسانده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید