«گفتگو با اهل عشق» ناگفته‌هایی از چهره های خاص موسیقی هرمزگان

«گفتگو با اهل عشق» اولین تجربه مکتوب سیاورشن در قالب یک کتاب است که  وارد بازار کتاب شد مجموعه ای که قریب به دو دهه برای جمع آوری آن زمان صرف شده است. گفتگو با چهره های خاص و ویژه موسیقی هرمزگان از اواخر دهۀ چهل به این سو محور این اثر ارزشمند است.

“مرتضی صفا (سیاورشن)” روایت موسیقی در هرمزگان را این‌بار نه از صدای سازها و لحن و نواها بلکه از لابلای گفتگو با پدیدآورندگانش، به معرفی پرداخته است.

کتاب «گفتگو با اهل عشق»، مصاحبه‌های مختلف او با چهره‌های موسیقی هرمزگان است. از «علی‌خان حبیب‌زاده» گرفته تا «فاطمه رضایی»، «غلام مارگیری»، «غلامعلی توسلی»، «ناصر عبدالهی» و…

۱۵ گفتگوی کتاب با دقت، انتخاب و چینش شده‌اند. تفاوت نفرات، سبک‌ها و نوع نگاه به موسیقی را در گفتگوها کاملا می‌توانید حس کنید. روند گفتگوها به گونه‌ای است که تأثیر مصاحبه‌کننده با نوع پرسش‌هایش کاملا به چشم می‌آید.

پرسش‌ها بجز معرفی موشکافانهٔ گفتگو شونده و بیان نظرات و نوع نگاه او به موسیقی، اشراف و دقت نظر گفتگو کننده را نیز عیان می‌سازد.

هر کدام از گفتگوها در واقع پازلی از یک جریان فرهنگی در این استان است، جریانی زنده، پویا و تأثیرگذار به نام موسیقی؛ گفتگو حکم یک پرده را دارد، وقتی کنار می‌رود صحنه، آدم‌ها و بالاخره سازها جان می‌گیرند و صدایشان کم‌کم بلند و بلندتر می‌شود.

«مرتضی صفا» یا همان «سیاورشن» برای « اهل عشق » تعبیر جالبی دارد. او می گوید آنها شنودگان دقیق و همراهان پرشوری هستند. حافظان اصیل موسیقی ؛ با این نگاه ، مردم هرمزگان که عاشق موسیقی هستند همه اهل عشق هستند. جغرافیای این تعریف ، وسعتی به اندازه هرمزگان دارد با آدم هایی که در تمامی این پهنه حضور دارند. عشقشان موسیقی است و عاشقانه عشقشان را دوست دارند.

یکی از شمار این عاشقان موسیقی در هرمزگان ، مرتضی صفا است. سالهاست او را می شناسم و شروع این آشنایی وبلاگ سیاورشن بود او البته در آن سالها دغدغه های گوناگونی برای نوشتن داشت اما دشوار نبود تا اینکه بدانی در میان تمام دغدغه های اجتماعی ، عشق او ، موسیقی است. سر پرشوری برای واگشایی گفته و ناگفته های موسیقی این دیار داشت و دقیقا همین ویژگی او را به سمت تجربه های تازه سوق می داد. تجربه هایی که این روزها در کنار نگاه دقیق و علمی او به موسیقی این دیار ، چهره ای متمایز از او ساخته است.

« گفتگو با اهل عشق » اولین تجربه مکتوب سیاورشن در قالب یک کتاب است که  وارد بازار کتاب شد مجموعه ای که قریب به دو دهه برای جمع آوری آن زمان صرف شده است. گفتگو با چهره های خاص و ویژ موسیقی هرمزگان از اواخر دهۀ چهل به این سو محور این اثر ارزشمند است.

مرتضی صفا اولین گفتگو را در سال ۱۳۸۴ انجام داده است و تاریخ ذکر شده برای دیگر گفتگوها نشان از پی گرفتن این گفتمان در سالهای متمادی پس از آن است. خواندن ناگفته های چهره هایی مانند « علی خان » ، « فاطمه رضایی » ، « مارگیری » ، « ناصر عبدالهی » و … بی گمان خالی از لطف نخواهد بود.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید