گزارش روز چهارم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی

در روز چهارم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس فیلم های “شیشلیک” و “زالاوا” در دو سینما ستاره شهر و ستاره جنوب بندرعباس به اکران درآمد که فیلم شیشلیک با استقبال قابل قبول تماشاگران رو به رو شد به گونه ای که با توجه به ظرفیت محدود دو سینما به دلیل شیوع کرونا و استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی شاهد پر بودن صندلی های اختصاص یافته بودیم و به نوعی شیشلیک را می توان تاکنون پرمخاطبترین فیلم اکران شده در بندرعباس دانست.

شیشلیک

چند سال پیش، محمدحسین مهدویان با تجربه غافلگیرکننده ایستاده در غبار به جشنواره فجر آمد و جایزه سیمرغ بلورین را با همان اولین فیلمش برنده شد. تقریبا در همان زمان، امیرمهدی ژوله پس از سال‌ها طنزنویسی در تلویزیون و فعالیت در شبکه‌های مجازی، با حضور در خندوانه به‌عنوان استندآپ کمدین، شهرتی ناگهانی را به هم زده بود. کمتر کسی فکر می‌کرد که ظرف پنج، شش سال مسیر حرفه‌ای آن‌ها با هم تلاقی کند اما این اتفاق افتاد و حاصلش یکی از فیلم‌های مهم جشنواره امسال است: شیشلیک.

موضوع فیلم

داستان درباره یک شهرک کارگری است که ساکنان آن همگی در یک کارخانه مشغول به کارند و تحت آموزه‌های مدیر، به تلاش مضاعف و قناعت در زندگی و ساختن با دستمزد بخور و نمیر عادت کرده‌اند. همه چیز وقتی به هم می‌ریزد که بچه کوچک یکی از کارگرها هوس شیشلیک به سرش می‌زند و این خواسته کل شهرک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نقد کارشناسی

یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: برخلاف فیلم های قبلی مهدویان که در فضاهای سیاسی بود به فضایی امروزی به صورت نمادین پرداخته بود و چون بسیار عریان و شعارها رو و مشخص بود نتوانست فیلم جذابی برای مخاطب باشد.

رضا هاشمی زاده با بیان اینکه به هرحال خنده تلخی در کل فیلم را ایجاد می کرد و می توانستیم یک تلخند را مشاهده کنیم، تصریح کرد: نقش امیر مهدی ژوله در فیلم پر رنگ بود و مشخص بود در شیشلیک ژوله نقش اصلی را ایفا کرده است.

وی با اشاره به اینکه به احتمال فراوان در گیشه مورد اقبال عمومی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی تیپیک های قبلی بود و مورد جدیدی نداشت و چندین بار هم موضوعات تکرار می شد و شاید بیش از حد بود.

این منتقد سینما در پایان گفت: تلاش زیادی شده بود فیلم به لودگی کشیده نشود اما یک جاهایی بخش لودگی آن پررنگ تر بود.

زالاوا

فیلم سینمایی «زالاوا» نخستین فیلم بلند سینمایی «ارسلان امیری» که به تهیه‌کنندگی «روح‌الله برادری» و «سمیرا برادری» و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، برای شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌‎شود.

موضوع

عنوان فیلم «زالاوا»، کُردی است و در رسم‌الخط زبان کردی، به‌صورت زال ئاوا به نگارش درمی‌آید که به معنی زال‌آباد است. «زال» هم به معنای پیر سفیدمو است؛ اما عمدا در شیوه‌ نگارش برای عنوان فیلم، آن را به‌صورت «زالاوا» درآوردیم. داستان فیلم به یک ماجرای واقعی می‌پردازد که سال‌ها پیش در روستا و پاسگاه منطقه‌ دره سفید و زالاوا به وقوع پیوسته است. ماجرایی که احتمالاً نیمی از آن از نظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است.

نقد کارشناسی

یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: فضای فیلم معلق بود و ژانر فیلم مشخص نشد که وحشت بود یا اجتماعی و درام.

رضا هاشمی زاده با بیان اینکه فیلم قرار بود به نقد خرافات، باور و آئین های سنتی و عقاید موهوم بپردازد و ریشه در بسیاری از موضوعات دارد، تصریح کرد: این فیلم از این جهت که به اینچنین مسآله ای ورود کرده قابل ستایش است و اینکه باورهای خرافی از جهل و ترس و عدم آگاهی و منفعت طلبی برخی افراد شکل می گیرد، موضوع مهمی است.

وی با اشاره به اینکه زالاوا می تواند در هرکجای دنیا باشد و این موضوع رخ دهد، خاطرنشان کرد: ضعف در فیلمنامه مشخص بود که پایان ضعیفی داشت و نتوانست قوت ابتدایی اش را ادامه دهد و افراد در کنار کاراکتر اصلی کمکی به پایان بندی نکرد.

این منتقد سینما با بیان اینکه موضع فیلم مشخص نشد که چه ژانری دارد، اظهار کرد: فیلم نقدی اجتماعی بود بر مسائلی که به عنوان باور و تعلق خاطر وجود دارد.

هاشمی زاده اضافه کرد: بازی ها مناسب و قابل قبول بود و توانسته بودند در نقش خود به خوبی ظاهر شوند و در کل باید گفت همین که موضوع باورها و اجنه را مطرح کرده بود قابل توجه است.

برنامه امروز ۱۹ بهمن

“ابلق” و “مامان” یکشنبه ۱۹ بهمن به ترتیب در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره جنوب بندرعباس و “مامان” و “ابلق” در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره شهر بندرعباس به اکران درخواهد آمد.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید