گزارش روز پنجم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی

در روز پنجم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس فیلم های “مامان” و “ابلق” در دو سینما ستاره شهر و ستاره جنوب بندرعباس به اکران درآمد که نمایش فیلم ابلق با توجه به حضورش در بین صدرنشینان نامزد کسب جوایز جشنواره فیلم فجر سبب استقبال ویژه از این فیلم شده بود و یکی از روزهای شلوغ جشنواره را در بندرعباس شاهد بودیم.

مامان

«مامان» اولین فیلم بلند آرش انیسی، دنیای داستانی دور اما آشنا دارد درباره یک مادر؛ بخش زیادی از این دنیا هم به یک خانه‌ ساده و معمولی محدود شده است.

موضوع فیلم

داستان فیلم مامان درباره یک خانواده جنگ‌زده است که ناچار می‌شوند به تهران کوچ کنند و سرنوشت آن‌ها را در سه مقطع زمانی مختلف دنبال می‌کنیم و در تمام مدت مادر حکم ستون خانواده را دارد.

نقد کارشناسی

یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: این فیلم تمام محوریتش در خصوص شخص مادر بود و از خرده روایت ها پرهیز شده بود و حواس بیننده را از شخصیت اصلی دور نکرده بود.

رضا هاشمی زاده با بیان اینکه بار اصلی این فیلم بر دوش بازی خیلی خوب و قابل ستایش نقش اول بود، تصریح کرد: قصه مادری فداکار بود که تمامی تلاش خود را برای موفقیت فرزندانش کرده بود و احساس می کرد که در تمامی زمینه ها می تواند در زندگی شان دخالت کند و همین امر او را دچار مشکل کرده بود.

وی با اشاره به اینکه فضای فیلم سرد و بی روح بود، خاطرنشان کرد: التهابات و دلشوره های زندگی مادر و تلاش بی وقفه اش برای چارچوب خانواده یک مادر ایرانی را ترسیم کرده بود که تمامی مصائب را تحمل می کرد.

این منتقد سینما با بیان اینکه روایت سینما در این فیلم ها همچون فیلم گیجگاه و روشن پدیدار بود، اظهار کرد: یک مهربانی درونی در مادر وجود داشت که هیچ وقت در ظاهر پدیدار نمی کرد و این فیلم مادر را مرکز ثقل زندگی نشان می داد.

ابلق

کارنامه سینمایی نرگس آبیار ده‌ساله شد. در این یک دهه او با ۴ فیلم امضای خاص سینمای خود را تثبیت کرده است. پنجمین فیلم او ابلق که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، روایتی متفاوت در کارنامه این کارگردان کاربلد است.

موضوع

فیلم سینمایی “ابـلـق” روایت داستانی تلخ با تم اعتراضی به اجتماع است؛ برشی از زندگی یک زن جوان است که در کنار همسر و فرزندنش در حاشیه شهری پرهیاهوی زندگی می‌کند.

نقد کارشناسی

یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: نرگس آبیار به خوبی نشان داده که به خوبی از عناصر سینمایی می تواند استفاده کند و روایت فیلم بسیار مناسب و پرکشش بیان می شود و مورد اضافه ای هم مشاهده نشد و هیچ داستان اضافه ای هم وارد داستان نمی شود تا حواس بیننده پرت نشود.

رضا هاشمی زاده با بیان اینکه روایت اجتماعی از افتادن موش ها به جان طبقات اجتماعی است، تصریح کرد: فضای فیلم در خصوص فضای حاشیه ای در دل شهر تهران است و تمامی اتفاق در آن منطقه رخ می دهد و تلاش راحله برای حفظ پاکی و عفتش با تلاش های جلال برای دست درازی به او داستان را به پیش می برد.

وی با اشاره به اینکه ایفای نقش شاکردوست در این فیلم بسیار به دل می نشست، خاطرنشان کرد: حضور اقوام و لهجه های مختلف در ساخته های نرگس آبیار به خوبی دیده می شود.

این منتقد سینما در پایان گفت: فیلمناه کامل و در جهت اصلی نوشته شده و موش ها تمثیلی مناسب برای انسان هایی همچون بهرام رادان در این فیلم است.

برنامه امروز ۲۰ بهمن

“”مصلحت” و “تک تیرانداز” دوشنبه ۲۰ بهمن به ترتیب در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره جنوب بندرعباس و  “تک تیرانداز” و “مصلحت” در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره شهر بندرعباس به اکران درخواهد آمد.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید