آغاز طرح قرارگاه شهید آوینی با جشنواره استانی داستان “آوخت”

اجرای طرح قرارگاه شهید آوینی به عنوان هویتی جریان ساز، گفتمان ساز، مردمی و مسئله محور پرداخت و از تبیین مسائل اصلی فرهنگی و هنری استان، با تکیه بر ظرفیت حلقه های میانی و نهادهای مردمی با جشنواره استانی داستان “آوخت” در شهرستان حاجی آباد آغاز شد.

به گزارش شرجی، «اسمعیل جهانگیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به این که اجرای طرح های قرارگاه شهید آوینی از یادگار دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اشلامی است، قرارگاه شهید آوینی را هویتی جریان ساز،گفتمان ساز، مردمی و مسئله محور دانست و تصریح کرد: این طرح قرار است به مسائل اصلی فرهنگی و هنری استان با تکیه بر ظرفیت حلقه های میانی و نهادهای مردمی بپردازد و از این روی می توان گفت صاحب اصلی این طرح ها گروه های جهادی، مردمی و انقلابی هستند.

جهانگیری اظهار داشت: بخش اعظمی از پشتیبانی مالی این جشنواره از سمت قرارگاه شهید آوینی است که این طرح شامل بودجه هایی است که مستقیماً به خود شهرستان تزریق شده است تا به اقتضای ضرورت فرهنگی هنری شهرستان، فرهیختگان اش در هر موضوع یا بخشی که در اولویت خودشان است برنامه ریزی و اجرا کنند.

اسمعیل جهانگیری درباره جشنواره “آوخت” اضافه کرد: اولین جشنواره ی استانی داستان آوخت  در سه بخش: آسیب های اجتماعی (بخش ویژه)؛ بخش استانی (آزاد)؛ بخش جنبی(خارج از استان)، در دو مقطع نوجوان و بزرگسال ؛ با استقبال خوب مخاطبان این حیطه مواجه شد. در مجموع  ۳۴۱ اثر دریافت شد، که در بخش آسیب ها ۳۷ اثر، در بخش جنبی ۱۶۳  اثر، نوجوان ۹۰  اثر و در بخش استانی ۵۱  اثر دریافت شد؛ که در هر بخش سه برگزیده  و دو تقدیری انتخاب شدند. این جشنواره با هدف پویایی در نوشتن و انگیزه در مخاطبین با ارزیابی توانایی نویسندگان در بیان داستان، استفاده ی صحیح و بجا از تکنیک ها و عناصر داستانی در پیشبرد روایت، بهره گیری از زبان متناسب با داستان و نگارش روان و مضمون مناسب با متن بودند.

وی درباره  طرح‌های قرارگاه شهید آوینی گفت: اولویت‌های موضوعی مطرح شده در فراخوان ارائه طرح‌های قرارگاه شهید آوینی شامل سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی، نسل دیجیتال، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ مطالعه، سواد رسانه‌ای، طرح جوانی جمعیت، فرهنگ امید، نشاط و سرزندگی، سرمایه اجتماعی، هویت ملی و اسلامی، مفاخر و اسطوره‌های دینی و ملی، قومیت‌ها و خرده فرهنگ‌های استان می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: قرارگاه شهید آوینی یک قرارگاه هم‌افزا است که با تعریف کار مشترک با دبیری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها ایجاد شده است. در این مجموعه، نهاد‌های انقلابی و مردمی با همکاری، کار‌هایی را برای اعتلای فرهنگ استان تعریف می‌کنند که در مقام طراحی و اجرا، کسی که میدان‌داری خواهد کرد، حلقه‌های میانی و موسسات مردمی هستند.

گفتنی است: بازه زمانی اجرای این طرح حداکثر تا پایان فروردین ۱۴۰۳ خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید