اختتامیه نخستین جشنواره استانی داستان آوخت حاجی آباد

آیین اختتامیه نخستین جشنواره استانی داستان آوخت حاجی آباد با حضور اهالی فرهنگ، فرهیختگان، شرکت کنندگان و برگزیدگان جشنواره و علاقمندان به حوزه داستان نویسی در سالن شهید حسن زاده حاجی آباد برگزار شد.

به گزارش شرجی، نخستین جشنواره داستان آوخت حاجی آباد به دبیری صدیقه صادقی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در شهرستان حاجی آباد برگزار شد. اسمعیل جهانگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با عرض خوشامدگویی به حضار در سالن، این جشنواره را اتفاقی بزرگ در حوزه فرهنگ و ادبیات شهرستان حاجی آباد خواند.

اسمعیل جهانگیری ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه کرامت، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی،گفت: در فرهنگ ما ایرانی ها عفت و پاکدامنی و حیا در جامعه بانوان ما و غیرت در مردان ما به عنوان یک فرهنگ پذیرفته شده و جا افتاده است.

جهانگیری نخستین جشنواره داستان را اتفاقی از جانب فرماندار  وقت و پروانه بیابانی به عنوان متقاضیان و پیشگامان شکل گیری این جشنواره و حجت الاسلام دُری امام جمعه شهرستان حاجی آباد را از پیگیر کنندگان این جشنواره تا مرحله برگزاری خواند که ما امروز شاهد اختتامیه آن هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهار داشت: همدلی که در شهرستان حاجی آباد برای برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری میان مردم و مسئولین وجود دارد، اتفاقی بی نظیر و مثال زدنی است. ما تجربه برگزاری جشنواره طنز «نوش خند» را در اضطراب آورین روزهای کشور داشتیم که حدود دو ساعت این برنامه با شادی و خنده طول کشید. بنده  چشم انداز خوبی را برای بخش داستان در حاجی آباد پیش بینی می کنم و با توجه به استعدادهایی که پیش رو دارد، در آینده می شود بیشتر روی این بخش حساب باز کرد.

وی اشاره داشت: بخش اعظمی از پشتیبانی مالی این جشنواره از سمت قرارگاه شهید آوینی است که توسط ابتکارات وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاده است. این طرح شامل بودجه هایی است که مستقیماً به خود شهرستان ها تزریق شده است تا به اقتضای ضرورت فرهنگی هنری هر شهرستان، فرهیختگان اش در هر موضوع یا بخشی که در اولویت خودشان است برنامه ریزی و اجرا کنند.

جهانگیری گفت: بالغ بر ۴۴ هزار میلیار ریال از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ به استان ها تخصیص داده شد تا در قالب فعالیت های انجمن های استان ها و شهرستان ها برنامه ریزی و اجرا شود. اداره کل خود را مکلف می داند که در کنار این اعتبارات همواره اعتبارات پیشین خود را در راستای حمایت داشته باشد.

وی در ادامه بیان داشت: به صورت سرانه به هر شهرستانی حداکثر حدود ۷۰ میلیون و حداقل حدود ۵۰ میلیون تومان اختصاص می یابد. این بخش قبل از این به صورت قانون نبوده است تا سازمان ها را موظف به اجرا کند، اما با اجرای این طرح شاهد هستیم که مطابق قانون سازمان ها را مکلف کرده است که یک درصد از درآمدهای خود را به بخش فرهنگ و هنر اختصاص دهند و این بودجه به عنوان یک تکلیف درآمده است.

اسمعیل جهانگیری در پایان سخنان اش گفت: اصحاب فرهنگ هنر و رسانه، هنرمندان، نویسندگان، فرهیختگان و فعالین تولید آثار فرهنگی و هنری، ما در ایام دهه کرامت هستیم، ما به تواتر روایت داریم که در عصر غیبت دو جریان وجود دارد: جریان انتظار و جریان ابتذال. جریان انتظار و جریان ابتذال همواره بوده و همیشه هست، مهم این است که ما در کدام جریان می خواهیم باشیم برای جریان انتظار می خواهیم تولید اثر کنیم یا برای جریان ابتذال به تولید اثر بپردازیم؟ ما برای تحقق جامعه اسلامی که وعده داده شده است نیت قربت اله الله کنیم و  به تولید اثر بپردازیم و این تکلیف ما را برای رسیدن به یک جامعه آرمانی سنگین می کند.

گفتنی است اختتامیه نخستین جشنواره داستان آوخت سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در سالن شهید حسن زاده حاجی آباد برگزار شد و داوری جشنوراه را آقای رضا زنگی آبادی و خانم ها پروانه ماندگاری و دریا چوبین برعهده داشتند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید