• صفحه خانگی
  • >
  • هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان
  • >
  • برگزاری هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور؛ر محل دفتر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد.

برگزاری هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور؛ر محل دفتر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد.

هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور حجهالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، حجهالاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس، مهندس دوستی استاندار هرمزگان، جهانگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دیگر اعضا در محل دفتر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد.

به گزارش شرجی، در ابتدای جلسه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: هرمزگان سرمایه دارترین استان کشور است و من سرباز رئیس و نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان هستم.

حجهالاسلام عبدالحسین خسروپناه در هفتادو چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی هرمزگان که در دفتر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامی داشت روز پاسدار و جانباز گفت: در سفرهای استانی تلاشم این است که همراه رئیس جمهور نباشم تا بتوانم با فراغ بال بیشتری درخدمت جامعه فرهنگی باشم.

وی با اذعان به اینکه وظیفه خودم می‌دانم،  به خاطر زحمات که در استان‌ها کشیده می‌شود از نماینده ولی فقیه، استاندار و سایر مسئولان فرهنگی قدردانی کنم، نکاتی که توسط اعضای شورای فرهنگ عمومی گفته شد را صحیح و درست دانست و ابراز داشت: در سایر استان ها نیز این  مورد گفته شده و می شود.

حجهالاسلام خسروپناه گفت: به اعتقاد من اولین ایراد کار این است که اعضای شورای فرهنگ عمومی نسبت به این شورا باورمند نیستند. بنابراین باید شورای فرهنگ عمومی در عمل خودشان را باور کنند. آنگونه که تحولات محله محوری سپاه بر اساس مردم محوری در بندرعباس اقدام می‌کند.

این مقام  مسئول اضافه کرد موضوع مهم دیگر که مطرح است اینست که حضرت آقا از شورای انقلاب فرهنگی چه انتظاری دارند؟ حضرت آقا فرموده‌اند: شورای فرهنگ عمومی را قرارگاهش کنید. نقش این ستادها چه است؟ باید دستگاها در استان تحت فرمان شورای فرهنگ عمومی باشد.

وی در ادامه لوازم قرارگاه در شورا فرهنگ عمومی را تیم‌های تخصصی، مرکز رصد و اولویت شناسی و اولیت شناسی را مطرح کرد و به ذکر جزئیات آن پرداخت.

وی با اشاره‌  به اینکه مصوبات شورای فرهنگی عمومی، توسط استاندار به نهادها ابلاغ شود اذعان داشت: من سرباز عبادی و دوستی در تهرانم و تلاش می‌کنم از وزرا، حمایت و پشتیبانی شان را به نفع استان بگیرم. بنابرین شما سند شورای فرهنگی عمومی استان را بنویسید تا من در مرکز پیگیری کنم و رایزنی‌های لازم را انجام دهم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به موضوع علوم دریایی اشاره کرد و گفت: هرمزگان سرمایه دارترین  استان کشور است و در پایان از ابلاغ مسئولیت تدوین سند فرهنگی و دانش بیان، علوم و فناوری دریایی به عادل پیغامی رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد و تدوین آن را یک دستاورد مهم، بنیادین وتمدنی دانست.

در ادامه رئیس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان پیش از سخنان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، دستور جلسه‌ای که اسمعیل جهانگیری دبیر جلسه قرائت کرده بود را تشریح کرد و گفت: با توجه به پیشنهادات اعضا مشخص می‌شود که درد فرهنگ را به خوبی تشخیص داده ایم زیرا رویکرد دولت مسائل سخت افزاری است و نه نرم افزاری و مشکل فرهنگ نیز نرم افزاری است.

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده ادامه داد: ظرفیت‌های سخت افزاری فراوان بلا استفاده مثل  مسجد و حسینه داریم که کارکرد خودشان را از دست داده‌اند. کارکرد مسجد در حد نماز نیست. امام جماعت مدیر مسجد و محله است. اما در حال حاضر در حد یک پیش نماز مسجد تقلیل یافته است، باید دست امامان مساجد را بگیریم و کارکرد مساجد را به صدر اسلام برگردانیم. زیرا متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت مسجد استفاده کنیم. بنابراین باید ظرفیت مسجد را نقد و ارتقا بدهیم و اگر به موازات مساجد توجه بیشتری به فرهنگسراها و … بکنیم، مساجد سوت و کور می شوند.

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: همچنین باید اراده دولت را به سمت سرمایه گذاری در بخش نرم افزار سوق  دهیم. از جانبی ۵۰ درصد دیگر مشکل فرهنگی درون استان است و اولویت سازمان ها و دستگاه ها مطابق بر اولویت ماموریت ۵ گانه برش فرهنگی نیست. مگر اینکه ساز و کار تکلیفی باشد. تا حداقل ۳۰ در بودجه در راستای برش فرهنگی استفاده شود.

عبادی زاده ظرفیت‌های دریایی هرمزگان در ایجاد تمدن دریایی به عنوان استان پیشرو و پیشگام عنوان کرد و گفت: باید پیش از اینکه مقام معظم رهبری فرهنگ دریا محور را اعلام کنند شورای انقلاب فرهنگی باید این کار را انجام بدهد.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان نیز به اذعان به اینکه  اقدامات فرهنگی نرم افزاری است و ما نمی‌توانیم هیچ هزینه‌ای در بخش نرم‌افزاری بکنیم گفت: بودجه، گیر اصلی ما در فرهنگ است.

استاندار هرمزگان گفت: خرید وسایل منقول خیلی مشکل است، خرید یک دستگاه کولر برای ما سخت‌تر از ساخت یک زمین چمن ۱ میلیاردی است از سوی دیگر به عنوان دولت، نمی‌توانیم در مال غیر سرمایه گذاری کنیم.

مهدی دوستی اضافه کرد: کشور در دام توسعه متری قرار گرفته است. موفقیت و کار بر اساس شیوه گزارش دهی و گزارش گیری شکل گرفته است و نگاه و ارزیابی از بالا به پایین است.

وی همچنین عنوان نمود: بودجه فرهنگی برخی صنایع  از تمام بودجه سازمان های فرهنگی استان بیشتر است و مباحث غیر فرهنگی مثل خرید هدایا و مباحث ورزشی و … زیر مجموعه سرفصل فرهنگی تعریف شده است.

در این نشست اسمعیل جهانگیری مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی ضمن خوشامدگویی به مهمانان جلسه به تشریح دستور جلسه شورای فرهنگ عمومی که شامل بررسی موانع عدم اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی و بررسی راهکارهای تخصیص اعتبار برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور پرداخت.

جهانگیری گزارش مختصری از برپایی نمایشگاه کتاب قرائت کرد و عنوان نمود: در برگزاری این نمایشگاه زحمات زیادی کشیده شد که از جمله حمایت های استاندار هرمزگان و تاکید ایشان جهت برپایی نمایشگاه کتاب بود.

وی مزیت این نمایشگاه را خرید اینترنتی آن عنوان کرد و بیان داشت: در این دوره از نمایشگاه مردم می توانند بدون حضور در نمایشگاه نسبت به خرید کتابهای مورد نیاز خود اقدام نمایند.

جهانگیری ادامه داد: در استان هرمزگان جلسات شورا بصورت منظم برگزار می شود اما مصوبات آن به صورت کامل اجرا نمی شود و دلیل آن هم نبود بودجه برای این شورا است که امیدواریم این مهم هم به نتیجه برسد.

گفتنی است: هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان ۲۱ الی ۲۷ بهمن ماه در محل دایمی نمایشگاه های کتاب هرمزگان در حال برگزاریست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *