• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • بررسی ۴ اثر غیر منفول تاریخی ـ فرهنگی هرمزگان برای ثبت در فهرست آثار ملی

بررسی ۴ اثر غیر منفول تاریخی ـ فرهنگی هرمزگان برای ثبت در فهرست آثار ملی

بررسی ۴ اثر غیر منفول تاریخی ـ فرهنگی هرمزگان برای ثبت در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از بررسی ۴ پرونده غیر منقول تاریخی ـ فرهنگی استان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش شرجی، محمد محسنی رو چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: پرونده مجموعه شیر و خورشید و بنای شهرداری قدیم در بندرلنگه (عمارت بهزاد)، مسجد دو محرابه در بندرکنگ و مجموعه قنات‌های کیش در شورای ثبت استان بررسی و تائید شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بابیان اینکه پس از تائید در استان برای بررسی به دفتر شورای ثبت معاونت میراث‌فرهنگی کشور ارسال می‌شود، اظهار کرد: پرونده‌ها پس از  تصویب شورای ثبت معاونت میراث‌فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

او افزود: مجموعه شیر و خورشید بندرلنگه شامل هلال‌احمر، پانسیون، انبار غلات، موتورخانه، مغازه و بیمارستان شهید بهشتی است که متعلق به دوره پهلوی دوم است.

محسنی با اشاره به اینکه ساختمان قدیم شهرداری بندرلنگه (عمارت بهزاد) بنایی باشکوه و برگرفته از الگویی سنتی ساخته‌شده است، بیان کرد: این بنا در پایان دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: مسجد تاریخی دومحرابه بندرکنگ درزمان استفاده خود دارای ۲ محراب در ۲طبقه بوده که طی سالهای اخیر از زیرخاک نمایان شده، که قدمت آن به پیش از دوران صفوی برمی گردد.

او افزود: مجموعه قنات‌های کیش شامل رشته قنات‌های حریره، بیوت سالم و باغو در جزیره کیش است که قدمت آن‌ها به دوره ایلخانی برمی‌گردد و برای مصرف شرب و کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌شده است.

محسنی تأکید کرد: امیدواریم با ثبت آثار تاریخی گامی مؤثر در راستای حفاظت و احیای این مواریث ارزشمند برداشته می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید