ثبت ۲ عروسک بومی هرمزگان در شورای اسباب بازی کشور

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان با رونمایی از ۲ عروسک بومی هرمزگان از ثبت دو عروسک با نمادهای سنتی و بومی مردمان استان هرمزگان در شورای اسباب بازی کشور خبر داد.

به گزارش شرجی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از نهادهایی است که وظیفه آن تهیه آثار و محصولات فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان است تا بتواند جلوی تمایل آنها به سوی الگوی‌های بدون سنخیت با فرهنگ ایرانی اسلامی را بگیرد و در راستای نهادینه کردن فرهنگ کشورمان برای کودکان و نوجوانان تلاش کند.

کشور عزیز ما ایران با برخوردار بودن از فرهنگ غنی و عظیم و همچنین رنگین کمانی بودن از لحاظ حضور اقوام ایرانی این الگوهای زیادی برای کودکان و نوجوانان پرورش داده است.

حضور این اقوام در کشور و داستان‌ها و شخصیت‌های فولکوریکی که نقل آنها سینه به سینه به ما رسیده است بیانگر این موضوع است که ما در کشور شخصیت‌های فراوانی برای برجسته سازی به عنوان شخصیت‌های عروسکی و کارتونی داریم و باید از آنها در برابر هجوم باربی‌های خارجی حراست کنیم چرا که از بین رفتن آنها بخشی هویت فرهنگی کودکان ما را تهدید خواهد کرد و کودکان ما به جای اینکه تلاش کنند درس مردانگی را از بزرگ مردان کوچکی چون شهید مرحمت بالازاده یاد بگیرند بیشتر به سمت و سوی وقایع تخیلاتی تمایل پیدا می‌کنند که امکان وقوع آنها در عالم خارج وجود ندارد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان نیز در همین راستا برنامه‌هایی را اجرایی کرده که آخرین آن ثبت دو عروسک با نمادهای سنتی و بومی مردمان استان هرمزگان بوده است.

پروین پشت کوهی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در بندرعباس اظهارداشت: در کانون یک شعار داریم و بر مبنای آن معتقدیم که آینده ساختنی است لذا برای ساختن آینده به یقین باید گذشته را خوب بشناسیم.

وی افزود: کودکان و نوجوانانی می‌توانند آینده را خوب بسازند که هویت فرهنگی داشته باشند و هویت فرهنگی و بلوغ فکری به دست نمی آید مگر اینکه فرهنگ و هنر و تاریخ رشادت‌های زنان و مردان سرزمین خود را بشناسند.

پشت کوهی ادامه داد: سال گذشته در سری اقداماتی توسط مربیان و کودکان و نوجوانان با ساخت کلیپ‌های تصویری  تلاش شد که به معرفی شهدا، بزرگان ادب و فرهنگ و همچنین معرفی سرزمین بپردازیم که خوشبختانه با استقبال روبرو شد.

وی خاطرنشان کرد: به یقین فرزندان که از پل گذشتگان عبور کنند بهتر به سرمنزل مقصود می‌رسند، رویکرد کانون در سال ۱۴۰۰ اجرای طرح جامعی به نام طرح هاتف است که به صورت جدی به شناسایی ذوق و استعداد و پرورش کودکان و نوجوانان عضو کانون می‌پردازد.

وی افزود: علاوه بر اجرای طرح هاتف طرح گسترده کردن پهنه حضور کانون در استان و تلاش جهت بهره مندی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان در سراسر استان از فعالیت های کانون می‌باشد.

پشت کوهی تاکید کرد: این مهم باافزایش کتابخانه‌های سیار و پیگیری حضور پیک امید و افزایش گستره کتابخانه‌های پستی و بخش مکاتبه‌ای واحد آفرینش های ادبی و ایجاد پایگاه در مناطق کم برخوردار پیگیری می‌شود.

وی افزود: در تازه ترین اقدام که به مناسبت هفته هرمزگان از آن رونمایی شد ساخت و رونمایی از عروسک دختولوک و کجوک بود که مجوز شورای اسباب بازی کشور را دریافت کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ابراز داشت: احیای عروسک‌های بومی نیز در راستای تقویت هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان انجام می‌شود چنانچه لازم است آنها شناخت بیشتری نسبت به داشته‌های فرهنگی داشته باشند.

وی عنوان کرد: عروسک دختولوک یا دهتولوک که مربوط به اکثر مناطق استان و کجوک( عروسک محلی سیریک و منطقه بیابان) می‌شوند و با خرده پارچه‌های موجود در خانه بدون هیچگونه دوختی ساخته شده است.

وی عنوان کرد: به یقین خوب زندگی کردن تمرین میخواهد و از دیرباز مادران ما با این معقوله که بازی می‌تواند تمرین زندگی باشد، آشنا بوده‌اند لذا کودکان با این وسیله ها به تمرین زندگی می‌پرداخته‌اند و این میراثی است که باید حفظ شود.

پشت کوهی خاطرنشان کرد: جالب است بدانید در استان ما همانطور که پوشش زیبای ما قابلیت به روز شدن دارد و امروز می‌بینید لباس‌های زیبای ما علاوه بر حفظ شکل اصلی خلاقانه به شکل امروزی در آمده‌اند ما هم قصد داریم عروسک‌ها را به گونه‌ای مناسب برای استفاده امروز آماده سازی کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید