چیکوتاب با کتاب دربندرعباس به دنبال کودکان خاص خدا

شرجی – روش‌های خلاقانه تشویق کودکان برای کتاب‌خوانی روشی است که باشگاه کتاب‌خوانی چیکوتاب با محوریت کتاب و قصه در بندرعباس به دنبال جذب و تشویق کودکان کار و دختران و پسران با نیازهای ویژه در موسسه‌های توانبخشی است.

مطالعه کتاب از سوی آدم‌هایی که عاشق کتاب هستند نه تنها هیچ مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمی‌کند بلکه محلی را هم که یک نفر در آنجا مشغول مطالعه کتاب است، دلپذیرتر می‌کند.

کتاب و قصه تنها مختص به هفته کتاب و کتابخوانی نیست این یار مهربان همیشه و همه جا حضور دارد؛ حتی در این روزهای سخت کرونایی که آدم‌های عاشق کتابخوان مجبور هستند، از لنز گوشی‌هایشان تصویر کودکان کتابخوان خود به عنوان ظریف‌ترین هدیه‌های خداوند ببینند مانند اعضای باشگاه کتاب‌خوانی «چیکوتاب».

مروجان کتاب‌خوانی، کتابداران، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معلمان، مربیان مهدکودک‌ها، مربیان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و تسهیل‌گران هستند که باشگاه‌های کتاب‌خوانی را در شهرها و روستاها تشکیل داده و با «کتاب» این داروی روح بخش زندگی را به کودکان و نوجوانان تزویق می‌کنند.

باشگاه کتاب‌خوانی «چیکوتاب» در بندرعباس نیز این روزها بیشتر در فضای مجازی فعال است و به جز عضو عادی دارای عضوهای  مخصوص  دختران و پسران  توانبخش ذهنی و موسسه علی ابن ابی طالب بندرعباس است، اعضای این باشگاه کتابخوانی همراه با خاله باران قصه‌گو کودکی‌شان را با کتاب به رنگ خدا گره می‌زنند تا با یار مهربان شب‌ها را به دنیای قصه‌ها بروند تا برای داشتن روزهای دل‌انگیز روشنای امید بکارند.

شادی آزاد بشمنی معروف به «خاله باران» مدیر باشگاه کتابخوانی چیکوتاب ساکن شهر بندرعباس نزدیک به ۴ سال است که به صورت جدی علاقه‌ و توانمندی‌های خود را در حوزه کتاب‌خوانی و به ویژه قصه‌گویی شروع کرده است.

 

وی متولد سال ۶۲ و دانش‌آموخته رشته الهیات است که به شدت به کار قصه‌گویی علاقه‌مند است و در این روزهای سخت کرونا به صورت مجازی در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری با محوریت کتاب و قصه در بندرعباس حضوری فعال دارد.

او اما با برنامه‌ریزی‌های قوی و همکاری دوستان و اعضای کتابخوانش توانسته به صورت ۲ سال فعالیت‌های ثابتی در زمینه کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

شادی آزاد بشمنی در گفت‌وگو با ایرنا معتقد است: اگر مادران در گوش نوزدان خود قصه زمزمه کنند و در دوران کودکی قصه را بلند بلند برای آن‌ها بخوانند و در نوجوانی به کتاب خواندن آن‌ها گوش بدهند، چون قصه‌ها از دل کتاب‌ها بیرون می‌آیند باعث می‌شود بچه‌ها زودتر با کتاب دوست شوند.

وی که مادرش را یکی از مشوق‌های اصلی خود در کار قصه‌گویی می‌داند و باعث شده از ۱۰سالگی او برای کودکان قصه و داستان بنویسد، ادامه داد: امروز در دنیای پرهیاهوی رسانه‌ها و ابزارهای ارتباطی تکنولوژیک، کتاب مهربان‌ترین و لذت‌بخش‌ترین دوست آدم‌هاست.

مدیرباشگاه کتابخوانی چیکوتاب گفت: در ابتدای کار باشگاه کتابخوانی چیکوتاب فقط اعضای کودک داشتم ولی به مرور با توجه به نیاز کودکان خاص به کتابخوانی با طرح پویش «کودکان خاص خدا» فعالیت اصلی خود را به سمت موسسه‌های توانبخشی پسران جهش و دختران نیایش و همچنین کودکان علی ابن ابی طالب بندرعباس سوق دادم.

آزاد بشمنی با بیان اینکه تمام فعالیت‌هایش در طول این ۴ سال به صورت خودجوش و یک کار دلی برای کودکان است، گفت: کارهایی که به صورت مداوم ازاوایل سال ۹۷ در طول هفته انجام می‌شد با نام «همراه با بچه های خاص خدا» بود که روزهای دوشنبه همراه با پسران توانبخش مرکز جهش و چهارشنبه‌ها همراه با دختران نیایش برنامه‌های در قالب کتابخوانی و قصه‌گویی و مسابقات مختلف از جمله نقاشی اجرا می‌شد.

خاله باران قصه‌گو با بیان اینکه آموختن تخیل کودکان در کودکی و انس آنان با کتاب روشی مستحکم بر فرهیختگی نسل آینده است، افزود: روزهای یکشنبه همکاری با کافه کتاب، پنج شنبه‌ها همراه با پسران علی ابن ابی طالب برنامه بلندخوانی کتاب و قصه‌گویی داشتم و در این مدت برای کودکان این مراکز با همکاری گروه چیکو جشن کتاب برگزار کردم.

وی ادامه داد: همچنین در قسمت کودک به پسران بخش کودک علی ابن ابی طالب آموزش کتابداری داده شد و برگزاری اردوی گردشگری با همکاری بچه‌های ایران در بوکتاب(مرکز عرضه محصولات فرهنگی جنوب کشور در بندرعباس) و اهدا جوایز به بچه‌های کار بخش دیگری از فعالیت‌های باشگاه کتابخوانی چیکوتاب بوده است.

این قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله منطقه‌ای بیست‌و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی عنوان کرد: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی باشگاه چیکوتاب برنامه‌هایی متعددی با حمایت اداره فرهنگ ارشاد اسلامی استان درحال برگزاری دارد و البته بنا به درخواست بعضی مدارس و همچنین برای روز جهانی کودک امسال جوایز مسابقه‌ «قصه من» به درب منزل ۱۵ کودک از اعضای کتاب چیکوتاب در هفته کتاب و کتابخوانی ارسال شد.

وی که امسال در بخش آزاد جشنواره رتبه سوم نخستین جشنواره ملی داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر را به دست آورد، قصه‌گویی را یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین شکل‌های انتقال مفاهیم ادبی، اخلاقی، تاریخی و هنری به کودکان دانست زیرا قصه اگر با احساس، امید و نشاط همراه باشد، بدون شک زندگی برای آنها لذت بیشتری دارد.

آزاد بشمنی افزود: یکی از افتخارات هرشهر و روستایی از ایران زمین به کتاب و قصه‌های کهن آن است که ریشه در اعتقادات، آداب و رسوم ما دارد لذا حفظ  این ارزش‌ها و سنت‌های قدیمی ایرانی گاهی با کتاب و گاهی با چاشنی قصه‌های کودکانه است که می‌توان کودکان را به سمت این داشته‌های بومی به ویژه در روستاها علاقه‌مند کرد.

اهدا کتاب به دختران و پسران نیازمند با توجه به شیوع بیماری کرونا معرفی کتاب و قصه‌گویی به صورت تهیه کلیپ‌های تصویری و صوتی و برگزاری مسابقه قصه‌گویی با عنوان “عمو نوروز وننه سرما” و “مبارزه فلفلی‌ها با کرونا” که با استقبال زیادی قرار گرفت را بخش دیگری از فعالیت‌های گروه چیکوتاب عنوان کرد.

آزاد بشمنی که همکاری‌های خوبی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان دارد، علاوه بر شرکت در برنامه‌هایی با محوریت کتاب و قصه در هرمزگان در طرح اهدا کتاب برای سایر کودکان روستاهای کشور از جمله  کردستان و تولید برنامه عروسکی خانگی برای معرفی کتاب و طرح کتابخوانی و قصه‌گویی بارعایت پروتکل بهداشتی در روستای شمال کشور بنام بشمن داشته است.

خاله باران قصه‌گو، اجرای طرح ورزش و کتاب و بازی و اهدای جوایز به کودکان و نوجوانان ورزشکار عضوهای جدید باشگاه چیکوتاب را بخش دیگری از فعالیت‌های باشگاه کتابخوانی خود با محوریت کتاب عنوان کرد.

وی در خصوص مسابقه روش‌های خلاقانه تشویق کودکان و نوجوانان برای کتابخوانی نیز گفت: این مسابقه به مناسبت هفته کتاب اجرا شده و از بین ۸۰ کلیپ ارسالی ۳۲ انتخاب و در پیچ گذاشتیم که روز دوشنبه به ۱۰ نفر برگزیده جوایزی اهدا می‌شود.

باشگاه کتاب‌خوانی «کودک‌کوک» و “کُلودَنگِ کتاب” نام دو باشگاه کتاب‌خوانی در استان هرمزگان است که مدیران آن در حوزه کودکان و نوجوانان در این روزهای ناخوش اوج آمار کرونا، فرصتی را برای نوجوانان و جوانان کتاب‎خوان در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند.

در سال ۱۳۷۲ خورشیدی ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نام‌گذاری شده است.

نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی باشگاه‌های کتاب‌خوانی امسال با شعار «دانایی؛ مانایی» همچنان در فضای مجازی درحال برگزاری است.

فرنگیس حمزه یی

منبع ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید