ترانه‌های “ابراهیم منصفی” جاودانه هستند

به مناسبت سالروز درگذشت زنده‌یاد ابراهیم منصفی با ناصر منتظری، هنرمند هرمزگانی که در دو آلبوم موسیقی منتشر شده خود از ترانه‌های این هنرمند فقید استفاده کرده و به‌نوعی می‌توان ریشه‌های موسیقی رامی را در آثار وی جستجو کرد به گفت‌وگو نشستیم.

ناصر منتظری، هنرمند هرمزگانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اظهار کرد: بعد از ۲۲ سال که ابراهیم منصفی از دنیا رفته هنوز در موسیقی هرمزگان نقش پررنگی دارد، درواقع پررنگ‌ترین نقشی که یک هنرمند می‌تواند در استان داشته باشد متعلق به ابراهیم منصفی است.

نقش منصفی در موسیقی هرمزگان پررنگ و است پایانی ندارد

وی افزود:  ترانه‌هایی که ابراهیم منصفی سروده از پرطرفدارترین و به‌نظر من بهترین ترانه‌هایی بوده که در تاریخ موسیقی هرمزگان گفته شده است و نسل‌های مختلفی از کارهای وی استقبال زیادی داشته‌اند بنابراین نقش وی هنوز پررنگ است پایانی ندارد.

این فعال موسیقی تصریح کرد: در بسیاری از آلبوم‌های منتشر شده و آثاری که اجرا می‌شود و در کنسرت‌ها در هرمزگان حتماً رد پایی از ابراهیم منصفی هست، بنابراین نقش وی هنوز پررنگ و است پایانی ندارد.

هنر ابراهیم منصفی از جغرافیای هرمزگان رد شده است

منتظری با بیان اینکه نقش ابراهیم منصفی همچون نقشی که شعرای کلاسیک در فرهنگ موسیقی ما داشته‌اند کهنه نمی‌شود، تصریح کرد:  خیلی از هنرمندان متاسفانه چه زمان حیاتشان و یا حتی  پس از مرگشان فراموش شده‌اند و یا آثارشان به شکل جدی مورد بررسی قرار نمی گیرد اما آثار ابراهیم منصفی هرروز مورد توجه بیشتر و شکوفاتر می شود که این نشان از هنر ناب و بی بدیل رامی است.

وی خاطرنشان کرد: هنر ابراهیم منصفی از جغرافیای هرمزگان رد شده و کارهایش در شهرها و کشورهای مختلف شنیده می‌شود، در سفرهایی که به اروپا و کشورهای مختلف داشته‌ام شاهد بودم که کارهای منصفی بازتولید می‌شود.

بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی با آثار منصفی کار خود را آغاز می‌کنند

این هنرمند هرمزگانی عنوان کرد: بسیاری از افرادی که در هرمزگان به موسیقی به‌خصوص به موسیقی کلامی علاقه‌مند هستند با آثار منصفی کار خود را آغاز می‌کنند و ادامه می‌دهند و معمولاً در آلبوم‌هایی که در استان بیرون می‌آید حداقل یک یا دو ترانه از آقای منصفی به چشم می‌خورد و این نشان‌دهنده آن است که تأثیر عمیقی در ادبیات و موسیقی هرمزگان داشته است.

منتظری خاطرنشان کرد: بنده علاقه زیادی به ادبیات داشتم و از طریق ادبیات جذب منصفی شدم، ترانه‌ها و شعرهایش را می‌خواندم و سلیقه‌ام به کارهای وی نزدیک بوده و به همین دلیل سعی کردم کارهایی که خود آقای منصفی اجرا نکرده بود یا کمتر اجرا کرده بود را آهنگسازی کنم.

منصفی به ترانه هرمزگان غنا بخشید

وی بیان کرد: تا قبل از منصفی و دهه ۵۰ ترانه‌هایی که در هرمزگان سروده می‌شد بیشتر حول محور مسائل کوچه‌بازاری و مناسب جشن‌ها بوده و ازلحاظ محتوایی تأثیرگذار نبودند اما ابراهیم منصفی به بخش ترانه هرمزگان غنا بخشید و از کلمات و عباراتی استفاده کرد که بار معنایی بالایی داشتند و متفکرانه به ترانه نگاه کرد و به همین دلیل بسیار تأثیرگذار شد و قشر روشنفکر و توده مردم را درگیر آثار خود کرد.

این فعال موسیقی ابراز کرد: ابراهیم منصفی بسیار پرکار بود به‌گونه‌ای که وقتی فوت کرد می‌شد چندین مجموعه از آثارش درآورد اما متأسفانه در زمان حیاتش چون در شرایط محیطی خاصی زندگی می‌کرد و مشکلاتی داشت نتوانست آن‌طور که دلخواهش بود کارش را انجام دهد.

مقایسه منصفی با هرکسی قیاس مع‌الفارق است

منتظری اظهار کرد: دلیل اینکه هنرمندان هرمزگانی به بازتولید کارهای منصفی می‌پردازند قدرتی است که در ترانه‌هایش وجود دارد و تأثیرگذاری که روی افراد مختلف دارد؛ منصفی ترانه‌هایی را سروده که جاودانه هستند.

وی افزود: اینکه بتوان هنرمندی را در سطح منصفی پیدا کنیم یا کسی را با وی مقایسه کنیم قیاسی مع‌الفارق است، مثل‌اینکه بگوییم چرا حافظ یا شاملوی دیگری پیدا نمی‌شود، هرکسی شخصیت هنری خود را دارد اما اینکه چرا دیگر کسی با قدرت در هرمزگان به‌خصوص درزمینهٔ ترانه‌سرایی کار نمی‌کند بیشتر به عدم مطالعه برمی‌گردد.

 

درست نیست که مسائل شخصی هنرمندان به هنرشان پیوند داده شود

این هنرمند هرمزگانی در خصوص قدرشناسی هرمزگان نسبت به ابراهیم منصفی عنوان کرد:  متاسفانه در گذشته حساسیت های بی موردی در خصوص آثار ایشان وجود داشت که خوشبختانه در چند سال گذشته وضعیت بهتر شده و متولیانی مثل اداره کل ارشاد اسلامی که در صدر تصمیم‌گیری‌های کلان‌تری هستند به اهمیت هنری ایشان پی برده اند و متوجه شده‌اند که هنرمندی در هرمزگان بوده  که توانسته  مرزهای هرمزگان بالاتر را درنوردد و اقبال مردمی پیدا کند و نماینده ی شایسته ای برای هنر هرمزگان باشد.

منتظری ادامه داد: سال‌های گذشته حساسیت بالایی روی ابراهیم منصفی بود، سعی می‌کردند برخی مسائل شخصی وی را پررنگ کنند که به نظر بنده کار درستی نبود، خیلی از هنرمندان مشکلات شخصی خود را دارند، و درست نیست که مسائل شخصی هنرمندان به هنرشان پیوند داده شود.

در زمان حیات منصفی هیچ‌گونه حمایتی از وی نشد/ بعد از مرگ نیز تا سال‌ها سانسور می‌شد

وی اضافه کرد: در زمان حیات ابراهیم منصفی هیچ‌گونه حمایتی از وی نشد، چند دوره مهم در زندگی منصفی وجود داشت که می‌توانست شکوفا و مطرح شود اما متأسفانه بسیار ضربه خورد.

این فعال موسیقی افزود: متأسفانه بعد از مرگ منصفی هم تا سال‌ها این هنرمند سانسور می‌شد، اجازه برگزاری بزرگداشت‌هایش داده نمی‌شد و حساسیت بالایی روی وی بود اما از یک جایی به بعد وقتی دیدند هنر این شخص بدون اینکه حضور داشته باشد این‌قدر قدر جاری و سیال بوده و در لایه‌های مختلف اجتماع نفوذ کرده است، متوجه شدند آن حساسیت کاملاً بی‌مورد بوده و واقعاً سال‌ها می‌شد این هنرمند را به شکل خیلی بهتری معرفی کرد اما این اتفاق نیفتاد، هرچند که در حال حاضر با توجه به فضای مجازی و گسترش ارتباطات نمی‌شود جلوی نفوذ هنر منصفی به لایه‌های اجتماع را گرفت.

کارهای منصفی برای مردم هرمزگان نوستالژی است/ قصد برگزاری کنسرت در بندرعباس را ندارم

منتظری تصریح کرد: کارهای منصفی برای مردم هرمزگان نوستالژی است و شاید خیلی‌ها ترجیح می‌دهند کارهایی که خودش با ضبط‌های بی‌کیفیت آن موقع ساخته و خوانده را با صدای خودش گوش دهند؛ ازاین‌رو تمرکز من بیشتر روی آثاری از منصفی بوده که خود اجرا نکرده و یا کم اجرا کرده است.

وی ادامه داد: من سعی کردم ترانه‌های منصفی را به صورتی تنظیم کنم که به حال و هوای کارهای خودش نزدیک باشد و تاکنون ۱۶ قطعه از کارهای منصفی را در قالب دو آلبوم چیچکا و روزون رفته منتشر کرده ام و ۸ قطعه را نیز در قالب یک آلبوم دیگر تنظیم کرده‌ام که هنوز به مرحله ضبط نرسیده است.

این هنرمند هرمزگانی خاطرنشان کرد: قصد برگزاری کنسرت در بندرعباس را ندارم؛ دلیل خاصی هم ندارد و  تا به حال به شکل جدی به این موضوع فکر نکرده ام.

گفت‌وگو از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای پربازدید