جشن ثبت جهانی عود در جزیره قشم برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، جشن ثبت جهانی عود در جزیره قشم برگزار می‌شود.

به گزارش شرجی، محمد محسنی روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: این جشن برای پاسداشت ثبت جهانی هنر ساختن و نواختن عود که به‌طور مشترک به نام کشور‌های ایران و سوریه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، با حضور مسئولان کشوری، هنرمندان و عود سازان، عود نوازان و عود شناسان کشور بخصوص منطقه تنگه هرمز و ساحل نشینان خلیج فارس، با همکاری مدیریت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منطقه آزاد قشم، ۳۰ اردیبهشت‌ماه در جزیره قشم برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه گستره جغرافیایی این ساز جهانی در ایران به هرمزگان نیز می‌رسد، افزود: در این مراسم، از لوح ثبت جهانی این عنصر ناملموس بشری رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری این جشن می‌تواند زمینه آشنایی بیشتر علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه موسیقی به این ساز جهانی را فراهم کند.

جشن ثبت جهانی عود روز شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰ در تالار آیینه جزیره قشم برگزار می‌شود.

عود از رده ‌سازهای زهی زخمه‌ای است که در خاورمیانه، کشورهای عربی و شمال آفریقا رواج دارد. قدمت این ساز ۵ هزار سال است و باربد و نکیسا از معروفترین عود نوازان ایرانی هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *