برگزاری آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در بندرعباس

آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی به مناسبت هفته بزرگداشت این شاعر پرآوازه با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، شاعران و دانشجویان حوزه ادبیات در دانشگاه فرهنگیان بندرعباس برگزار شد.

به گزارش شرجی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در آینده نقش بسزایی در تربیت نسل ها و آبادانی میهن دارند.همه ما وظیفه خطیری در شناساندن گذشته کشورمان داریم. کشور ایران گذشته پرباری دارد و در گذشته فلات ایران و فراتر آن زیر سیطره سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایرانیان بوده است.

دکتر میردادی افزود: هم اکنون نیز بخش اعظم فلات ایران در محدوده سیاسی کشور ما است. با وجود جدایی برخی بخش ها از کشور،ضمن احترام به استقلال آنها باید گفت کل فلات ایران و حتی فراتر از آن گستره فرهنگ فارسی و ایرانی بشمار می رود. این سرزمین زیستگاه اقوام گوناگون است و در طول تاریخ شعرا، ادبا و دانشمندانش آثاری سترگ را به یادگار گذاشته اند که در نوع خود کم نظیر است. حکیم نظامی گنجوی نیز همچون بسیاری دیگر از شعرای پارسی گو آثار فراوانی سروده است که بیانگر ایرانی بودن او است. اکنون که به واسطه هجوم استعمار و فرومایگی استبداد زیستگاه و خانه ابدی این شاعر فرزانه خارج از مرزهای ایران قرار گرفته و سرزمین آذربایجان که چند هزار سال بخشی از کشورمان بوده از مام میهن جدا شده، بعید است که ما بزرگانمان را که نقشی بسزا در فرهنگ ما دارند فراموش کنیم. هر چند که روایات دیگری نیز وجود دارد که حکیم زادگاهش در غرب ایران است و بعدها به گنجه که شهری از شهرهای ایران اسلامی بوده مهاجرت کرده است .بر ماست که ضمن شناخت بزرگانمان در شناساندن آن به نسل های آینده تلاش کنیم و با توجه به این مهم از مصادره این افراد جلوگیری کنیم.

آقای دکتر بهرام شاهی رییس دانشگاه فرهنگیان نیز در این مراسم گفت: خیلی خوشحالیم که میزبان اهل فرهنگ هنر و ادب در دانشگاه فرهنگیان هستیم.

وی ضمن اشاره به چرایی نامگذاری هفته نظامی گنجوی بیان کرد که: این امر تلنگری برای ما است که تحقیق کنیم چرا با وجود شاعران برجسته فراوان در کشور یک هفته برای بزرگداشت این شخصیت نامگذاری شده است.

مراسم که با هنرنمایی شاعران و مدیحه سرایان همراه بود در سالن اجتماعات پردیس فاطمه الزهرای دانشگاهیان برگزار شد و در پایان از دانشجویان نمونه فرهنگی،هنری و ادبی تجلیل شد. حکیم نظامی گنجوی شاعر و حماسه سرای سده ششم از بزرگان شعر فارسی به شمار می‌رود که در سده ششم هجری در شهر گنجه در شمال غرب ایران می زیسته است.شهر گنجه همراه با ۱۴ ایالت قفقازی ایران در دوره قاجار و در پی جنگهای ایران و روسیه طی قرارداد ننگین گلستان از مام میهن جدا شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *